Fehér tenyér

 

A fiatal tornász visszaemlékezései az elnyomás és a lázadás összefüggéseit, a kádárista múlt jelenre gyakorolt hatásait, az újrakezdés és megváltás lehetőségeit kutatja.

színes magyar játékfilm, 2006, rendező: Hajdu Szabolcs

forgatókönyvíró: Hajdu Szabolcs, operatőr: Nagy András, főszereplők: Orion Radies, Silas Radies, Hajdu Zoltán Miklós, Gheorghe Dinica, Kyle Shewfelt, Lukáts Andor, producer: Angelusz Iván, Kovács Gábor, Pataki Ági, Reich Péter, gyártó: Katapult Film, Filmpartners, Laurinfilm, Randino LLC, 100 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes film elérhető itt:

Miről szól?

Egy fiatal tornász, Dongó Miklós pályafutását követjük, nagyjából a kezdetektől körülbelül harminc éves koráig. A fiú kisiskolásként kénytelen elszenvedni a felkészüléssel járó kegyetlen testi-lelki fenyítéseket. A felnőtt Dongó (Hajdu Zoltán Miklós) Kanadában maga is edzősködik, de az otthonról hozott módszerekkel arrafelé nem boldogul. Kyle (Kyle Shewfelt), az öntörvényű fiatal tehetség a tanítványa és a vetélytársa lesz. A két sportoló a debreceni tornász-világbajnokság döntőjében csap össze.



Mitől különleges?

A Fehér tenyér nem hagyományos sportfilm. Igaz, a történetben hangsúlyos szerepet kap a felkészülés, a személyes dráma és a végső megmérettetés, a tornászok zárt világa a közép-európai lét markáns allegóriájaként is felfogható. Dongó Miklós sajátos karrierjével az író-rendező Hajdu Szabolcs igen összetett kérdéseket boncolgat. A film többek között az elnyomás és a lázadás összefüggéseit, a kádárista múlt jelenre gyakorolt hatását, a kitörés és a rendszerváltozás utáni újrakezdés lehetőségeit kutatja. A szertorna fájdalmas küzdelem, a sportág környezete erősen stilizált. 

A főszereplő drámája nemcsak átélhető, de izgalmas kérdéseket szegez a nézőnek, aki kénytelen továbbgondolni a látottakat.

Hajdu Szabolcs jótékony profizmussal, felesleges sallangok nélkül mesél. A különböző idősíkok és helyszínek természetesen csúsznak egymásba, a film vágása rendkívül ötletes. Az amatőr és profi színészek remekelnek, az arcok és tekintetek sokáig velünk maradnak. A film képei visszafogottak, a kézikamera hangsúlyos használata közel hozza a szereplőket, a magányuk érzékletes. A rendező egyetlen szereplőjéről, még a szadista edzőről sem mond ítéletet. A Fehér tenyér nem hősöket és antihősöket, hanem ellentmondásos sorsokat mutat. A többit bölcsen a közönségére bízza.

Hogyan készült?

A film megtörtént eseményeken és Hajdu Szabolcs saját tapasztalatain és emlékein alapul. A Dongót alakító Hajdu Zoltán Miklós a rendező öccse, a tengerentúli szál az ő pályafutását követi. Szintén önmagát játssza a kanadai Kyle Shewfelt is, aki 2004-ben Athénban olimpiai aranyat nyert. Rajtuk kívül más világklasszis tornászok is felbukkannak, többek között a szintén olimpiai bajnok Berki Krisztián. A filmet Magyarországon, Kanadában és Las Vegasban forgatták.  

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Fehér tenyér sikerrel szerepelt számos nemzetközi fesztiválon és a hazai kritika is pozitívan fogadta. A hazai mozikban közel hatvanezren váltottak rá jegyet. Hajdu filmje egy rövid, ám annál jellegzetesebb vonulat fontos darabja. Az ezredforduló új magyar rendezőgenerációjából ekkoriban többen a közelmúlt megértése, az aktuális társadalmi problémák feldolgozása felé fordultak. A Fehér tenyér e motívumai, illetve az emberi test központi szerepe miatt Pálfi György Taxidermiájával és Kovács Ágnes Pál Adriennjével rokon. A hatvanas évek hagyományait felélesztve e vizsgálódások szimbolikus, erősen szerzői formát kaptak.


Egy emlékezetes jelenet 

Dongó nem képes tovább elviselni az edző szadizmusát, ellógja a délutánt. Céltalanul bolyong a városban, talán maga sem tudja miért, de az édesanyja óvodájához keveredik. Később felmászik egy lakótelepi ház tetejére, majd hirtelen váltással Kanadában vagyunk. A felnőtt Dongó egy pillanatra úgy viselkedik, mint egykori edzője. Megüt egy gyereket, amire valósággal megfagy a levegő. A Fehér tenyér szándékoltan rideg, imbolygó képei elemi erővel ragadják meg a szereplők háborgó belső világát. A környezetük látványosan stilizált, a váratlan időbeli átkötések a múlt és a jelen szoros összefonódását érzékeltetik.

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Széphelyi Júlia: Négyszázegyedik csapás. Filmkultúra, 2006
Horeczky Krisztina: Halálcsavar, Beszélgetés Hajdu Szabolccsal. Filmvilág, 2005/11, 32-35.
Hirsch Tibor: Vigaszág-bog. Filmvilág, 2006/3, 56-58. 

A rendező

Hajdu Szabolcs 2006-ban, amikor a film a cannes-i fesztiválon szerepelt (MTI Fotó: Nándorfi Máté)
Adatlapja a Filmkeresőn

Plakát

-
Fehér tenyér plakát

Tudtad?

A szovjet cirkusz zenekarának karmesterét Darvas Ferenc, a legendás zeneszerző, zongorista és kabaréénekes alakítja.