Pathé Baby kamera #4

2021.03.22.

A francia Pathé cég 1922 őszén mutatta be a 9,5 mm-es biztonsági filmet, amelyet kifejezetten amatőrfilmes használatra fejlesztett. A 9,5 mm-es formátumhoz tartozó Pathé Baby kamerákat kezdetben egy tekerő segítségével, kézzel hajtották. A felvevő egyetlen tekeréssel 8 kockát rögzített, így ideális esetben az operatőrnek a tekerőkarral másodpercenként két fordulatot kellett tenni. A kamerát elegáns, puha bőr borítása és kis mérete hamar népszerűvé tette, és Magyarországon is sokan használták a két világháború között.

A 9,5 mm-es filmek különlegessége, hogy nem a filmszalag szélén, hanem közepén, a kockák között, az osztásvonalon található a perforáció. A kép így jobban kitölti a filmszalagot, viszont a film továbbítása valamivel bizonytalanabb a vetítőgépben. Az amatőr használatra szánt nyersfilm mellett a Pathé profi, műsoros filmeket is forgalmazott ebben a méretben, amelyek 35 mm-es filmről optikai kicsinyítéssel készültek. A változatos témájú, átlagosan 10 m-es filmecskéket – akárcsak a mai előre gyártott diafilmeket – tekercsenként lehetett megvásárolni otthoni, iskolai vetítések céljára. A széles körben terjesztett filmek első katalógusait a Pathé művészeti vezetője, Ferdinand Zecca állította össze, aki nagy hangsúlyt helyezett az ismeretterjesztésre. Az üzlet olyan jól ment, hogy a cég joinville-i stúdiójában hamarosan egy egész szárnyat rendeztek be a 9,5 mm-es filmek gyártására, szinte minden országban önálló lerakatok és leányvállalatok alakultak, vetítőből pedig mintegy 400 000 darabot sikerült eladni az 1930-as évek elejéig.

A vetítőgépek üzemeltetéséhez áramra volt szükség, azonban Budapesten az 1920-as évek második felében a lakások mintegy felében még gázvilágítást használtak. A cég ezért a vetítőre szerelhető áramfejlesztőt is forgalmazott, aminek segítségével a 12, később 25 wattos izzó világított. A 9,5 mm-es film elsősorban a tehetősebb városi polgárság körében lett kedvelt, és hamarosan átvette a bűvös lámpák helyét a családi kikapcsolódást nyújtó programok között. A formátum megjelenése

forradalmi áttörést jelentett az amatőr filmezésben és a privát használatban, amit a Pathé Baby szlogenje is megerősített: „Le cinéma chez soi” azaz „Mozi otthon”.

Noha a konkurenciának számító Kodak 16 mm-es és 8-mm-es formátumai a második világháború után kiszorították a 9,5 mm-es filmet a piacról, a jellegzetes kis, fekete Pathé Baby fémkazetták közül sok máig megmaradt. Ezek nemcsak a bennük rejtett mozgóképekkel, de önálló tárgyként is egy korszak hangulatát tükrözik.

A 9,5 mm-es filmek filmarchívumi megőrzéséről itt lehet tovább olvasni