Az örök körforgás álomképei – 40 éve mutatták be a Fehérlófiát #46

2021.10.20.

1981. október 22-én, 40 éve mutatták be a Fehérlófiát. A Jankovics Marcell által rendezett első magyar egész estés animációs film, a János vitéz több mint másfél milliós nézőszáma és pozitív fogadtatása után a Fehérlófia megjelenésekor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A filmet mintegy 420 ezren nézték meg, és a vegyes kritikák mellett maga Jankovics is elégedetlen volt az alkotással és az elkészültének körülményeivel. 2007-ben megjelent önéletrajzi könyvében így emlékezett erre: „1981-ben mutatták be Fehérlófia című filmemet. A filmért borzasztóan meg kellett szenvednem. A megvalósulásáért vívott küzdelem energiáim nagy részét fölemésztette. Azt is, amit magába a filmbe kellett volna beleölnöm. Ez meg is látszik rajta. Utána pedig mind a forgalmazása, mind a fogadtatása csalódást okozott. Anyavállalatom, a Pannónia parkolópályára állított”. A film külföldön viszont hamar elismerésre talált, 1984-ben a Los Angeles-i animációs olimpián minden idők legjobb 50 animációja közé választották, aminek értékét növeli, hogy összesen csak 6 egész estés film szerepelt a listán.

A film évtizedeken át a szakmabeliek egyik kedvence volt, majd 2019-ben újra széles közönséghez juthatott el, hiszen a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum és a Filmlabor által 4K felbontásban felújított kópiát nagy sikerrel, Jankovics Marcell bevezetőjével mutatták be a Budapesti Klasszikus Film Maraton egyik szabadtéri vetítésén, majd az Arebelos Films Amerikában újra bemutatta, és világszerte elérhetővé tette. Ennek hatására ismét több cikk és kritika született róla,

az IndieWire kritikusa például „minden idők legjobb pszichedelikus animációjának” nevezte. A film formabontó képi világa miatt bizonyos körökben mindig is kultfilmnek számított.

Maga a rendező sosem használt tudatmódosító szereket, számára az álmodás élménye volt mintaadó, több interjúban is elmondta, hogy azok voltak a kedvenc filmrendezői (például Tarkovszkij, Fellini, Buñuel), akik álomszerű filmeket készítettek – ő is erre törekedett. A vele készült interjúkban többször említette a Fehérlófia kazettával zsarolható kisgyerek esetét, aki arra a kérdésre, hogy „mit eszel ezen a vacakon” azt válaszolta, hogy ő ilyeneket álmodik – a rendező szerint ennél nagyobb dicséret nincs.

Munkásságában az álom és a mese összekapcsolódott. Ahogyan A mese háza és az ökotradíció című írásában fogalmazott: „…az álomképzést jelentős részben a tudatalatti motiválja, ahogy a meséét is, és az álmok ugyanúgy tipizálhatók, mint a mesék.” A témában, részben a Fehérlófia hatására, könyvet is írt Mese, film és álom címmel. A magyar kulturális hagyomány és a népművészet iránti érdeklődése a János vitéz készítése közben alakult ki, majd felkérték a Magyar népmesék sorozat grafikai tervezésére, ezek után a szakmában ő lett a „népművészetis”. A magyar népmesék kozmikus világáról szeretett volna filmet rendezni, ezért egy népmeséken alapuló saját forgatókönyvet írt, melyet a cenzúra elutasított, mert az örök körforgás nem felelt meg a kommunista ideológiának. Olyan mesét kellett választania, amiben el tudta mondani az örök körforgás történetét, de kevésbé egyértelmű módon. Végül három beadott szinopszisból a Fehérlófiát választották, ám a film mégsem tekinthető teljes adaptációnak, mert Jankovics az eltérő változatokból saját történetet szőtt.


1968-ban az Air India légitársaság eredetileg Kovásznai Györgynek szánt reklámfilmjét végül ő készítette el, ami fordulópontot jelentett számára. Ez a kisfilm alapozta meg a később védjegyévé váló, a metaforát animációs metamorfózissá kibontó formát, tehát a hozzáadott jelentéssel bíró átalakulások használatát. Elmondása szerint ekkor fogalmazódott meg benne, hogy az ő útja az esztétikum, érzelemgazdagság és drámaiság együttes megteremtése. A Fehérlófia elején a következő mondatot olvashatjuk: „A szkíta, hun, avar s a többi pusztai nép emlékének”. A film gazdag képeiben a magyar ősmúlt mondáinak és meséinek jelképei sűrűsödnek. Kiemelt szerepet játszanak a számok és a színek is: a kontúrokat elhagyó animáció vibráló színei Goethe színköre alapján tudatosan  komponáltak. A Vajda István nevéhez köthető, korát megelőző kísérőzene egyedi atmoszférát teremt és tovább erősíti a film álomszerűségét. A Fehérlófia egyedülálló mű, a csodálatos képek mögött rejlő sokrétű jelképek és jelentésrétegek megértése nélkül is meghatározó élményt nyújt.

Ahogyan Jankovics fogalmazott: „Az ember ma is a fényre vágyik, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt, mint vágyott már sok száz millió évvel ezelőtt, kovamoszat-korában. A mese a vágyott világosság eljövetelét, örök visszatérését hirdeti.”

Úgy tűnik, hogy az évek során a rendező is megbékélt a filmmel. Egy 2017-es interjúban azt mondta, hogy a legjobban sikerült egész estés filmjének tartja, és ő is elcsodálkozott rajta, hogy „ez kibújt belőle”. Visszatekintve úgy látta, a film készítésekor fellépő gyötrődések kellettek ahhoz, hogy végül ilyen legyen a végeredmény. Jankovics Marcell október 21-én lenne 80 éves. Küldetésének tekintette, hogy megőrizze és továbbadja a múlt elvesző értékeit. Filmjeiben a magyar kultúrtörténet kincseit, az ősi mítoszokban, mesékben és kiemelkedő irodalmi alkotásokban rejlő egyetemes üzeneteket virtuóz módon animálva adta át. Egyedülálló, értékteremtő munkássága a magyar kultúra meghatározó részévé vált. 

Források, hivatkozások:

Nagy Orsolya: „Neked vacak, de én ilyeneket álmodom” – beszélgetés Jankovics Marcellel
Mirtse Zsuzsanna: Jankovics Marcell pályaképe
7ÓRÁS VENDÉG: Jankovics Marcell
Keddi kaleidoszkóp – Jankovics Marcell filmrendező, grafikussal beszélget Buglya Sándor filmrendező