A balatoni nyárban sűrűn repkednek a poénok és a pofonok. Ötvös Csöpi, a magyar Piedone nyomoz. Kemény ökle elől nem menekülhetnek a bűnözők.
színes magyar játékfilm, 1980, rendező, forgatókönyv: Mészáros Gyula
operatőr: Hildebrand István, főszereplők: Bujtor István, Tolnay Miklós, Kern András, Benedek Miklós, Zenthe Ferenc, Hernádi Judit, Kállai Ferenc, Bánhidi László, 99 perc, felújítás: HD digitálisan felújított
Miről szól?
A Pogány Madonna felbecsülhetetlen értékű ókori szobor. A gyönyörű műtárgyat ellopják a Tihanyi Apátság múzeumából. A nyomozást a kétbalkezes Kardos doktor (Kern András) vezeti. Segítségül maga mellé veszi a frissen lefokozott Ötvös Csöpit (Bujtor István). A Balatonon éppen vitorlásverseny zajlik. Csöpi az indulók között van, de a nyomok is a külföldiekkel teli mezőnyhöz vezetnek. Kiterjedt ismeretségi körének hála a rettenthetetlen nyomozó végül felgöngyölíti az ügyet.
Mitől különleges?
A Pogány Madonna jellegzetesen hazai környezetben gondolja újra Bud Spencer és Terence Hill kiugróan népszerű filmjeit. Hőseink magyar rendőrök, a rajzfilmszerű bunyókkal és könnyed poénokkal tarkított nyomozás a Balaton mellett zajlik. Bujtor István és Kern András párosa az eltérő karakterű komikusduók hagyományait viszik tovább. A krimi feszes és izgalmas, az akciók látványosak, a humor működik.
Az alkotók nemcsak az akció-vígjátékok műfaji paneljeit használják kiválóan, de a filmben a Balaton is vonzó nyugati fényben fürdik. Ötvös Csöpi az akkoriban megszokott viszonyokhoz képest fényűzően él, és láthatóan élvezi az életet. Szállodában lakik, vitorlázik és teniszezik, a diszkóban külföldiekkel pezsgőzik. A vagány figurában a keményöklű, rettenthetetlen nyomozó és a Kádár-korszak jég hátán is megélő, minden kiskaput ismerő kisembere egyesül.
A Pogány Madonna népszerűségének titka, hogy a tökéletes szórakoztatás finom rendszerkritikával egészül ki.
A rendőrség, a szerencsétlen Kardos doktorral az élen tulajdonképpen végig akadályozza a nyomozást. Ha Ötvös nem ismerne mindenkit a környéken, és nem szegné meg a szabályokat, soha nem fogná el a tetteseket – ám az ő tekintetükben a film még ekkor is követi a Kádár-korszak bűnügyi filmjeinek rossz emlékű hagyományát, miszerint a bűn és a bűnöző csak Nyugatról érkezhet.
Hogyan készült?
A film forgatókönyve Bujtor István saját novellájából készült. Az ötletben annak idején nem sokan láttak fantáziát. A krimibe oltott akcióvígjátéknak itthon korábban nem volt komolyabb hagyománya (kivéve Révész György ugyancsak Bujtor István főszereplésével készült 1969-es James Bond-paródiáját, Az oroszlán ugrani készül című filmet). A Pogány Madonna az eredeti tervek szerint kétrészes tévéfilm lett volna. A Bud Spencer magyar szinkronhangjaként is ismert Bujtor Istvánnak maga az olasz színész javasolta, hogy moziban mutassák be a filmet.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Pogány Madonna hatalmas közönségsikert aratott: a hazai mozikban egymilliónál is többen váltottak rá jegyet. A következő években három további Ötvös Csöpi-film készült (majd végül háromrészes tévéfilm zárta a sorozatot). Az olasz-amerikai mintát követő, hazai viszonyokhoz igazított akcióvígjáték jótékonyan gazdagította a magyar műfaji palettát. A Pogány Madonna minden tekintetben kiválóan öregedett. A film a mai napig élvezetes, örök közönségkedvenc maradt.
Egy emlékezetes jelenet
A lehetséges elkövetőt Ötvös Csöpi a vízen, a földön és a levegőben is üldözi. A jelenetben látható baleset eredetileg nem volt betervezve. Az alkotók a helyszínen döntöttek úgy, hogy egy újabb autó ellopásával folytatódhat a hajsza. A lópatkós rendőrautón élcelődő Bujtor István finoman összekacsint a közönséggel. A „Tűz, Csucsu!” parancs pedig a film egyik legendás mondata lett.
Ezt is nézd meg!
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Kránicz Bence: Így nyomozunk mi. Mészáros Gyula: A Pogány Madonna (1980). Filmkultúra, 2014
Zalán Vince: Magyarra fordította… A pogány Madonna. Filmvilág, 1981/5, 4-5.
Bányai Gábor: Piedone Tihanyban. Mészáros Gyula: A Pogány Madonna,. Filmkultúra, 1981/3, 35–38.
Beretvás Gábor: Nagypolgári fenegyerek. Bujtor István portréja. Filmtett, 2019