Huszonnégy óra, egyetlen helyszín, hat szereplő. Hajdu Szabolcsék a saját lakásukon, az ismeretségi körük élettapasztalataiból forgattak sikeres független filmet.
színes magyar játékfilm, 2016, rendező, forgatókönyvíró: Hajdu Szabolcs
producer: Herner Dániel, Muhi András, Ferenczy Gábor, gyártó: Filmworks Interaktív Média, FocusFox, főszereplők: Hajdu Zsigmond, Hajdu Lujza, Tankó Erika, Szabó Domokos, Török-Illyés Orsolya, Hajdu Szabolcs, 81 perc
Miről szól?
Farkasékhoz az éjszaka közepén váratlanul betoppan a feleség nővére, családostul. Ernelláék egy év után Skóciából érkeztek haza, az állandóan civakodó Farkasék kénytelenek befogadni őket. A váratlan együttlét régi sérelmeket hoz felszínre, de az új helyzetben mindenki kénytelen a saját életével is szembenézni.
Mitől különleges?
Az Ernelláék Farkaséknál nagyjából huszonnégy óra eseményeit öleli fel, a kamera egy pillanatra sem mozdul ki a helyszínül szolgáló belvárosi lakásból. A néző azonnal a részesévé válik a két házaspár életének, végig intim közelségből figyelhetjük őket. Nincsenek látványos, harsány fordulatok vagy végletekig kiélezett drámai határhelyzetek, az ellentétek a hétköznapi történesekből és az életszerű párbeszédekből bomlanak ki.
A film a klasszikus történet helyett egy erős alapszituációt vázol, a hiteles konfliktusokban könnyű magunkra ismernünk.
Az említett lakás gyakorlatilag maga is a film fontos szereplője, a figurák állandó interakcióban vannak a helyszínnel. A falakon látható képek, a tárgyak és bútorok visszatérő beszédtémák, és szinte észrevétlenül árnyalják a karakterek jellemvonásait. A környezet és a közeg érzékeny ábrázolása a valószerűség, az otthonosság érzetét kelti. Még akkor is, ha a néző egyébként nem tudja, hogy ténylegesen a rendező-színész házaspár lakását látja. A film számos jellegzetes problémát felvet a párkapcsolati zűröktől az akaratlan előítéleteken át az életközepi válságokig. A zárt helyszín a saját családunk, a szűkebb közösségünk vagy akár az ország metaforájaként is felfogható. Az alkotók nagyon tudatosan megidézik a népszerű valóságshow-k és szappanoperák világát, azzal a nagyon fontos különbséggel, hogy itt minden maximálisan eredeti és őszinte. Mi is hasonlóan méregetjük, marcangoljuk és szeretjük egymást, mint Farkasék vagy Ernelláék.
Hogyan készült?
Hajdu Szabolcsékat a közvetlen környezetük, a saját ismeretségi körük ihlették. Az Ernelláék Farkaséknál eredetileg színdarabként futott, és a sikeres előadások után merült fel a mozgóképes változat ötlete. A film szinte fillérekből, családi és baráti összefogással, a saját otthonukban készült. Farkasékat maga a rendező, illetve a felesége, Török-Illyés Orsolya alakítják, ahogyan a gyerekeik is játszanak a filmben. A jeleneteket tizenhárom operatőr hallgató vette fel, akik maximálisan kihasználták a helyszín lehetőségeit, és sikerült egy markáns képi világot teremteniük. A cím szándékos nyelvtörő, paradox módon mégis azonnal megjegyzi az ember.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
Az Ernelláék Farkaséknál hangos sikert aratott a közönség és a kritikusok körében, többen hiánypótló filmként emlegették. A film nemcsak a gyártási költségek sokszorosát hozta vissza, de számos díjat nyert, köztük a rangos Karlovy Vary-i Filmfesztivál Kristály Glóbuszát is elhozta. Hajduék alternatív forgalmazási ötletként lakásvetítések lehetőségét is biztosították, melyekre néhány feltétel teljesülése esetén bárki jelentkezhetett. A film sikere egyúttal azt is bizonyította, hogy a költségvetés vagy a technikai háttér helyett a művészi invenció és a kreativitás számítanak.
Egy emlékezetes jelenet
Sokáig nem tudjuk, Ernelláék valójában miért hagyták ott Skóciát. Albert, a férj egy sörrel a kezében kissé nehezen szánja rá magát a vallomásra. A két férfi beszélgetése egyszerre humoros és drámai, ahol a finom gesztusoknak, testtartásoknak ugyanakkora súlya van, mint a kimondott vagy épp visszatartott szavaknak. A rövid jelenetből a figurák fő karakterjegyei és a köztük feszülő ellentétek is pillanatok alatt megragadhatóak.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Bilsiczky Balázs: Belsőfilm, Ernelláék Farkaséknál. Filmvilág, 2016/10, 52-53.
Szalkai Réka: „Lendületből akartuk megcsinálni”, Beszélgetés Hajdu Szabolccsal. Filmvilág, 2016/9, 18-20.
Jakab-Benke Nándor: Az ítélet: család. Filmtett, 2016