Egy strici mindennapjai, avagy naturalista tanmese a nyolcadik kerület mélyéről.
fekete-fehér magyar rövidfilm, 2008, rendező, forgatókönyvíró: Császi Ádám
operatőr: Másik Szőke András, producer: Kántor László, gyártó: Új Budapest Filmstúdió, Budapest Filmstúdió, 25 perc
Miről szól?
Imike, a pitiáner strici a nyolcadik kerület mélyén, egy lepukkadt bérházban él, együtt az általa futtatott Böbével és Irénnel. A drogfüggő férfi úszik az adósságokban, és a frusztrációit a két nőn éli ki. Az Erdélyből áthozott Böbét is terrorizálja, kapcsolatukban néha mégis megjelenik az intimitás.
Mitől különleges?
Az irodalom felől induló Császi Ádám első három rövidfilmjében dokumentarista hitelességgel fordult a peremen élők felé. Az 1 hét (2003) és az Underground (2004) fiatal megélhetési bűnözők mindennapjait követte, és ezt a vonalat folytatja a Gyengébb napok is, csak jóval nyersebb és groteszkebb stílusban. A miliő hiteles, a párbeszédek életszagúak, és a történet sem rugaszkodik el a valóságtól, Császi filmje mégis több, mint egy dramatizált szociológiai terepmunka. A mindössze 25 perces játékidő alatt megpróbálja bemutatni, milyen kölcsönös érzelmi és anyagi függőségben vegetálnak a szereplői, de ezt a szerzői nyomorfilmekben megszokott
hosszan kitartott snittek helyett meghökkentő beállításokkal, dinamikus vágásokkal, gyors ritmusban teszi,
a naturalista szexjelenetekbe és a felkavaróan erőszakos pillanatokba ráadásul helyenként groteszk humor is vegyül.
Hogyan készült?
A film forgatókönyve az 1 hétben is szereplő Molnár Róbert filmnovelláján alapul, a végleges változatot Császi az operatőrével, Másik Szőke Andrással és Tóth Zoltán Gáborral közösen írta. Kezdettől tudták, hogy stricit annak a Horváth Kristófnak kell alakítania, aki a rendező első két rövidfilmjében is főszerepet kapott, de a színésznők megtalálása a merész szexjelenetek miatt már nehezebb volt – Kovács Évát, Murányi Tündét, illetve a rivális stricit megszemélyesítő Menszátor Héresz Attilát végül castingon választották ki.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Gyengébb napok egyszerre örököse a 70-es években indult Budapesti Iskola dokumentarista játékfilmjeinek és a Szomjas György, illetve Grunwalsky Ferenc neve által fémjelzett szatirikusabb-groteszkebb vonulatnak (Falfúró, 1985, Könnyű testi sértés, 1983, Roncsfilm, 1992) – nem véletlen, hogy a filmjét még másodéves rendező hallgatóként leforgató Császi Grunwalsky osztályába járt, és tanácsokat is kapott tőle a szkriptre vonatkozóan. A Gyengébb napok 2008-ban, a 39. Magyar Filmszemlén megkapta a kisjátékfilmes kategória fődíját.
Egy emlékezetes jelenet
Imike kisszerű bűnöző, aki még arra sem képes, hogy Böbét megvédje az agresszív kuncsaftoktól. Amikor a tartozását jönnek behajtani, inkább bemenekül a WC-be, ennek ellenére saját magát igazi nehézsúlyú figurának akarja beállítani. Császi a férfi szereptévesztését mulatságos jelenettel illusztrálja: Imike, aki a prostijai mellett a nagyképernyős televíziójával is intim viszonyt ápol, megpróbál rálicitálni a videoklipekben látott aranyláncos gettórapperekre, és elkezd feleselni a tévével.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Pápai Zsolt: Szex, hazugság, DV. Kísérleti és Kisjátékfilmek. Filmvilág, 2008/4, 9–11.