Itt vagyok

 

A 2010-es évek kultuszfilmje a csellengő fiatalságról, amire még Jim Jarmusch is elismerően biccentene.

fekete-fehér magyar rövidfilm, 2010, rendezte: Szimler Bálint

operatőr: Rév Marcell, producer: Bosnyák Miklós, gyártó: SZFE, 36 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Viktor nem tud aludni, ezért egész nap és egész éjjel a városban cselleng. Randizik, cigizik, koncertre jár, és közben furcsábbnál furcsább helyzetekbe keveredik.

Mitől különleges?

Az Itt vagyok a 2010-es évek egyik meghatározó kultuszfilmje. Nemzedéki közérzetfilm, amely nem összefüggő történetet kíván elmesélni, hanem egy hangulatot, egy életérzést közvetít. A huszonéves pesti fiatalok csellengését, akiket feszít a vágy, hogy valami nagy dolgot hozzanak létre, de távlati célok nélkül élik a mindennapjaikat.

„Engem felvillanyoz, ha nem történik semmi”

– mondja Viktor, aki azért tudja élvezni a semmittevést, mert végtelen szabadságban él. Bármilyen szituációba keveredik, akár egy lánnyal randizik, akár egy félrelépő feleségre nyit rá, furcsa félmosollyal lebeg át rajta. A kisfilmet a főhős személyisége teszi különlegessé a nemzedéki közérzetfilmek sorában, Viktor ugyanis jóravaló, angyali figura, aki irigylésre méltó nyíltsággal fordul az emberekhez, figyelmen kívül hagyja a szociális konvenciókat, de emiatt nem is alakul ki tartós kapcsolata senkivel.

Hogyan készült?

Az Itt vagyok Szimler Bálint harmadéves vizsgafilmje volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Főszereplőjét, Vida Viktort a kultikus Deák téri szórakozóhelyen, a Gödörben (ma Akvárium Klub) ismerte meg, és azonnal megfogta különös személyisége. A kisfilmet a bozontos hajú, dadogó figura kisugárzására építették: a rendező olyan helyzetekbe keverte Viktort, amelyek a saját életéből ismerősek, fontosak voltak a számára. A fekete-fehért is részben miatta választották, ugyanis Szimler szerint Viktor karakteres arca és jelenléte sokkal jobban érvényesül monokrómban, mint színesben. Másrészt pedig szerették volna kihangsúlyozni azt a szürke betonrengeteget, amelyben a fiatalok élnek. Az Itt vagyok a kőbányai lakótelepeken, sok improvizációval forgott: a jeleneteknek csak a témáját írták meg, a párbeszédeket nem. A szereplők tudták, honnan hová kell eljutnia a jelenetnek, de azon belül szabad kezet kaptak – ebből is fakad a főként amatőr színészek természetes játéka.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az alkotók eredetileg nagyjátékfilmmé akarták bővíteni a kisfilmet, és csak a Filmszemlén bemutatni a szakmai közönségnek, de az Itt vagyok elsöprő sikert aratott: megnyerte a Filmszemle kisfilmes fődíját. A nagyjátékfilm végül nem készült el, de a kisfilm szép karriert futott be: jelölték Európai Filmdíjra, és meghívták a cannes-i filmfesztivál vizsgafilmeket bemutató Cinefoundation szekciójába.

Hazai előképei között ott találjuk A kis Valentinót és a Rám csaj még nem volt ilyen hatássalt (Reich Péter, 1993), de elválaszthatatlan az amerikai függetlenfilm, a korai, fekete-fehér Jarmusch-filmek (Permanens vakáció, Florida, a paradicsom) és a kétezres-kétezertízes évek mumblecore filmjeitől is. Életérzését és dadogó, kóborló főhősét a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan gondolta tovább a kortárs magyar filmben.

Szimler Bálint és az Itt vagyok operatőre, Rév Marcell megbonthatatlan alkotópárossá vált: együtt forgatták rendhagyó klipfilmjüket, a Kodály methodot és a Balaton methodot is. Rév ígéretes amerikai karrier előtt áll: dolgozott már Al Pacinóval és Barry Levinsonnal (Paterno), 2019-ben pedig Levinson fiával, Sam Levinsonnal fényképezte a kamaszok lelkivilágát tabuk nélkül bemutató, vizuálisan formabontó sorozatot (Eufória).

Egy emlékezetes jelenet

Viktornak randija van egy lánnyal, de a találkozó előtt gyorsan beszervez még egy fiút. Ő beszélte le a randit, az utolsó pillanatban mégis kibújik a szituáció alól. Ez a váratlanság működteti a film dramaturgiáját: az Itt vagyok látszólag egyértelmű jeleneteket tár elénk, amelyekben rendre nem történik meg az, amit várnánk. Ez alapozza meg az Itt vagyok átható életérzését is: a lehetőség mindig karnyújtásnyira van, mégsem teljesül be soha.

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Harmat Eszter: Itt vagyunk, YouTube-generáció?. Filmvilág, 2011/5, 38-39.
Pápai Zsolt: Túlságosan csendes magány, Kísérleti és kisjátékfilmek. Filmvilág, 2010/4, 8-10.
Kránicz Bence: Passzív ellenállás, Nemzedéki közérzetfilmek. Filmvilág, 2013/9, 4-7.

A rendező

Szimler Bálint és Rév Marcell (MTI Fotó: Kallos Bea)

Plakát

Itt vagyok plakát (forrás: IMDb)