Mielőtt befejezi röptét a denevér

 

A kamaszfiú, a magányos anya és az életükbe belépő férfi háromszöge feszült pszichothrillerbe fordul. Tímár Péter alkotása úttörő fontosságú a magyar műfaji film történetében.

színes magyar játékfilm, 1988, rendező: Tímár Péter

forgatókönyvíró: Tímár Péter, dramaturg, Hársing Hilda, operatőr: Kardos Sándor, vágó: Tímár Péter, zeneszerző: Farkas Zoltán, főszereplők: Csontos Róbert, Máté Gábor, Bodnár Erika, Garas Dezső, Gáti Oszkár, Mathé Erzsi, 91 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

A kamasz Robi (Csontos Róbert) egy komor pesti bérházban él, kettesben az anyjával. Az apa még gyermekkorában otthagyta őket, majd Svájcban kezdett új életet. A fiú visszahúzódó és csendes. Érzékenysége miatt nehezen teremt kapcsolatot a környezetével. A közös hangot az anyjával (Bodnár Erika) sem találják, a pénztárosként dolgozó nőnek egészen más a természete.

A csonka család egyhangú hétköznapjait egy férfi felbukkanása dúlja fel. A magabiztos Laci (Máté Gábor) gyorsan meghódítja Robi anyját, majd hamarosan oda is költözik hozzájuk. A férfi kitartóan próbál összebarátkozni a távolságtartó fiúval. Hamarosan kiderül, a rámenős közeledési kísérletei korántsem ártatlanok. Laci szexuálisan is vonzódik Robihoz.

Bár az anya először kidobja a férfit, később mégis visszafogadja. Az összetört nő úgy érzi, ez a kapcsolat lehet az utolsó esélye a boldogságra. Zaklatott idegállapotában arra kéri Robit, ne utasítsa el Laci közeledését, hiszen akkor ők is együtt maradhatnának. A fiú elrohan otthonról, a szörnyű tragédia azonban elkerülhetetlen.

Mitől különleges?

A Mielőtt befejezi röptét a denevér háromszereplős családi kamaradrámaként indul, majd a játékidő utolsó harmadában vérfagyasztó pszichológiai thrillerbe fordul. Az író-rendező, Tímár Péter nagy hangsúlyt fektet a szereplőket körülvevő közeg, illetve az őket mozgató lélektani háttér érzékletes és hiteles ábrázolására. A befelé forduló fiút az apa hiánya kínozza. A magányos anyja tudat alatt őt okolja a saját boldogtalanságáért. Ebbe a bonyolult viszonyba robban be az öntörvényű Laci, aki megszállottan vonzódik a fiúhoz, s ezért az anyához fűződő színlelt viszonyt is vállalja.

Tímár Péter ráérősen építi fel a szörnyű szerelmi háromszöget, így teremtve meg a film egyszerre nyomasztó és feszült atmoszféráját. A boldogtalan hétköznapok lélekölő monotonitása, az iskola és a munkahely durva kilátástalansága végig finoman sejtetik a későbbi fordulatokat. A szereplők egészségtelen emberi kapcsolatai végül gyilkos pszichológiai párharcokat eredményeznek. A férfi erőteljes jelenléte az első pillanattól fenyegető, de csak fokozatosan fejlődik valódi veszélyforrássá.

A fojtogató lakás szűk terei szintén kulcsfontosságúak a cselekményben. Tímár Péter bátran nyúl a klausztrofób domestic thrillerek eszköztárához, sőt, egy-két jelenet erejéig még a horrort is megidézi. Az említett műfaji vonatkozások ráadásul nemcsak önmagukban fontosak, de ezek segítségével a rendező a végnapjait élő Kádár-rendszer fojtogató légkörét is képes megragadni. A Mielőtt befejezi röptét a denevér nemcsak a nyolcvanas évek rossz közérzetét dokumentáló filmek sorába illeszkedik, de súlyos kritikát is megfogalmaz. A mai néző talán már nehezebben fejti meg, de Tímár Péter többször finoman utal arra, hogy a homoszexuális frusztrációival viaskodó, a saját akaratát kíméletlen manipulátorként érvényesítő Laci titkosrendőrként dolgozik.

Klausztrofób domestic thriller

Hogyan készült?

A forgatókönyv egy valóban megtörtént tragikus esetből íródott. Tímár Péter egy akkoriban népszerű rádióműsorban hallott a tizenöt éves ipari tanulóról, aki a gyárban aludt, az anyja szeretője ugyanis le akart feküdni vele. A legszörnyűbb azonban, hogy a fiú végül azért szökött el, mert az anyja maga könyörgött neki, tegyen eleget a kérésnek, különben a szeretője elhagyja. 

A történetet Tímár Péter számos személyes élményével bővítette. A rendezőt kamaszkorában két rendőr erőszakkal elhurcolta az otthonából, és ártatlansága ellenére fizikailag is bántalmazta. Szintén életrajzi elem a gyűlölt műhely, Tímár Péter ugyanis apai büntetésből néhány hétig valóban kénytelen volt esztergályosnak tanulni. A film baljós hangulatú, azonnali figyelmet és várakozást keltő címe Shakespeare Macbethjéből származó, nem szó szerinti idézet. A rendező elmondása szerint a denevér a fiúra utal, hiszen Robi érzelmi hullámokat keltve, a kiváltott reakciókat figyelve navigál a környezetében.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A világszerte népszerű thriller a mai napig a magyar film egyik hiánycikkének számít. Bár már Tímár Péter alkotása előtt is készültek a műfaj elemeit nyomokban tartalmazó mozgóképek, a Mielőtt befejezi röptét a denevér 

az első, egyértelműen thrillernek nevezhető filmünk.

A homoszexualitás nyílt ábrázolása, még ha kifejezetten tragikus és komor fénytörésben is, szintén fontos filmtörténeti fejlemény.

Máté Gábor szenvedélyes alakítása rendkívül emlékezetes, a megszállott férfi egy-két jelenetben már-már a horrorfilmek túlvilági rémeit idézi. Bár Tímár Péter úttörő műfaji variációit a korabeli kritika nem értékelte, a film némileg megelőzte a korát, s jóval közelebb áll a mai közönség ízléséhez. A Mielőtt befejezi röptét a denevér nemcsak fontos előképe és hivatkozási pontja a sötétebb magyar műfaji filmeknek, de újrafelfedezésre váró, rendkívül különleges darab.


Egy emlékezetes jelenet 

Tímár Péter trükkoperatőrként kezdte a pályáját, így szinte törvényszerű, hogy a filmjeit rendkívül markáns vizuális stílus jellemzi. A gyakran egészen meghökkentő filmnyelvi játékokat a szélesebb közönség elsősorban a vígjátékaiból és szatíráiból ismeri (Egészséges erotika, Csinibaba), pedig a szerzői kézjegyek a thriller jóval sötétebb műfajában is működnek. Tímár Péter jellegzetes rendezői megoldásai a feszültség fokozásához, a nyomasztó mikrovilágokhoz is hibátlanul passzolnak. A néptánc dübörgő hangjaira komponált montázs tökéletes példája a szorongást keltő hangulat megteremtésének, ráadásul a film szövetéből kiragadva, önállóan is megállja a helyét.

Olvass tovább!

MMA Lexikon

A rendező

Tímár Péter (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Plakát


Tervező: Dizájn Kommandó (forrás: NFI)