Superbia

 

Egy szürreális társadalomban felcserélődik a modern kori férfi–nő szereposztás. A szimbólumokban gazdag film harsány kiáltás a nemi sztereotípiák ellen.

színes magyar animációs film, 2016, rendezte: Tóth Luca

producer: Lukács Péter Benjámin, gyártó: Fact Visual Lab Kft., 15 perc

A teljes film elérhető itt:

Miről szól?

Tóth Luca szatirikus filmje a nemi előítéleteknek és az azokon nyugvó hatalmi különbségeknek tart görbe tükröt. Superbia egy olyan elképzelt ősközösség, ahol a társadalmunkat megbéklyózó nemi sztereotípiák fordítottja működik. A sziklabarlangban élő férfiak jól öltözött, törékeny úriemberek, akik a művészeteknek hódolnak, és az ő feladatuk az utódok világrahozása. Az erdőben táborozó nők tagbaszakadt, meztelen, agresszív ösztönlények, akik kezeik helyett izmos, kigyúrt melleiket használják vadászatra. Azonban az egymástól teljes elszeparáltságban élő maszkulin nők és feminin férfiak szigorúan szabályozott hierarchiája, tűnjön bármennyire is megkérdőjelezhetetlennek, egy napon mégis meginog, amikor Superbiában első ízben formálódik egy kölcsönös vonzalmon alapuló, egyenrangú szerelmi kapcsolat. A főszereplő amazonpár egyik tagja (a lila színben pompázó lány) ugyanis nem testi fölényével akarja levadászni a neki tetsző fiatal férfit, hanem őszinte kíváncsisággal kezd el közeledni hozzá. A film nyomon követi a változást elutasító másik amazonlányt is: a türkiz színű harcias nő túlzott büszkeségből, kevélységből (superbia a hét főbűn körül a kevélység latin elnevezése) inkább kivonul a közösségből, duzzogó óriásként magányos remetelétre kárhoztatja magát, semhogy megértse barátja eltérő szemszögét, és esetleg változtasson a megszokott és számára kényelmes viselkedésen.

Miért különleges?

A Superbia a hagyományos nemi reprezentációkat harsány, abszurd humorral, pajzán-profán iróniával forgatja ki. A festői és rendkívül dinamikus film

teljesen mellőzi a párbeszédet, kizárólag a vizuális szimbólumok, a mozgás és a hanghatások segítségével vázolja fel történetét.

Ilyen szimbólum a nőket és férfiakat fizikailag is elválasztó folyó, amelyet egy istenként tisztelt mitikus bivalytehén tőgye táplál, ám amikor a Superbiában uralkodó szigorú társadalmi rend erjedésnek indul, a totemállat összeroskad, és a tejfolyó színe sárgává változik. Erős mondanivalóval bír a hímnős utód jelenete is, amely a kizárólag kétfélére tagozódó heteronormatív társadalom anomáliáit jelzi: mivel az újszülöttet egyik csoportba sem lehet beilleszteni, a vének rutinszerűen és hidegvérrel elföldelik.

Hogyan készült?

Tóth Luca filmjének bizarr alkatú, robosztus anatómiai felépítésű női karaktereinek ötletcsírája egy műhelyfeladat alkalmával született meg. 2014-ben részt vett az Animation Sans Frontières elnevezésű, posztgraduális animációs tehetséggondozó programban, ahol a német Andreas Hykade animációsfilm-rendező kurzusán kellett egy olyan karaktert megterveznie, akinek van valamilyen szuperképessége. Tóth Luca egy átlagos kinézetű lánykaraktert talált ki, aki ha szexizmust lát az utcán, akkor Supermanként letépi a pólóját, és az izmos melleivel elagyabugyálja azokat, akik sértőn viselkednek. A Superbia különleges, sámánisztikus törzsi zenét imitáló, felettébb sűrű hangzásvilágát Kalotás Csaba zeneszerző és Lukács Péter Benjámin hangtervező komponálta, aki egyben a film társproducere is volt.


Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Superbia Tóth Luca első önálló filmje. A magyar animáció azon, fiatal női animációsfilm-rendezők által jegyzett, társadalomkritikus felhangú rövidfilmjeinek egyik legmarkánsabb darabja, amelyek kifejezetten újfeminista és gender-kritikus témákat feszegetnek. A Superbia mellett Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála Limbo-Limbo Travel című szatirikus filmje tematizálta legdirektebben a társadalmi nemekhez kötődő szerepelvárások kritikáját. A férfi-női, hatalomalapú szexualitás stilizált ábrázolása Lovrity Anna Kata Vulkánsziget (2016), Wunder Judit Kötelék (2016) és Andrasev Nadja A nyalintás nesze (2016) és Szimbiózis (2019) című filmjeiben jelent meg.

Erre figyelj!

A gazdag kiállítású digitális rajzfilmben a színpompás látványvilág sajátossága, hogy a számítógépes kifestést ellenpontozandó az alkotó többféle természetes textúrát (organikus mintákat, fényjátékokat) is felhasznált, amelyeket a saját környezetében fotózott. Például az egyik barátnője véraláfutása két háttéren is megtalálható.

Olvass tovább!

Palotai János: Az előítéletek ellen – KAFF. Filmkultúra, 2017
Varga Zoltán: A piros gombolyag útja. Filmvilág, 2017/8, 33-36.

A rendező

Tóth Luca (fotó: Tóth-Ridovics Máté)

Tudtad?

Tóth Luca Superbia című filmje meghívást kapott a 2016-os Cannes-i Filmfesztivál Kritikusok Hetének rövidfilmes versenyprogramjába. A Kritikusok Hetét a Francia Filmkritikusok Szövetsége (Syndicat Français de la Critique de Cinéma) 1962-ben hívta életre. Az első- és második filmes rendezőkre koncentráló program célja az új tehetségek felfedezése.