Szvit

 

Öt közismert magyar népdal csendül fel Kodály Zoltán énekkari feldolgozásában. A dalok képi megjelenítéséhez a magyar népi díszítőművészet letisztult motívumai adják a sorvezetőt.

színes magyar animációs film, 1969, rendező: Richly Zsolt

operatőr: Nagy Csaba, Harsági István, vágó: Czipauer János, zeneszerző: Kodály Zoltán, Balázs Árpád, hangmérnök: Horváth Domonkos, 7 perc

A teljes film elérhető itt:

  

Miről szól?

A Szvit öt magyar népdalt foglal magába, amelyek Kodály Zoltán énekkari feldolgozásában hallhatók. A címe szerint különböző jellegű tételekből álló hangszeres művet jelölő filmben három gyors dal fog közre két lassút. Ezek cím szerint: A juhász, Kis kece lányom, Hajnövesztő, Zöld erdőben, Katalinka.

Miért különleges?

Richly Zsolt a Szvitben első ízben kísérelte meg zene és kép szintézisét létrehozni.

A népdal-tételekre épülő rövidfilm letisztult vonalvezetésű, a figuratívtól a teljes absztrakcióig terjedő üde, játékos formavilága a magyar népi díszítőművészet elemeit használja föl.

Zene és kép szintézise

Hogyan készült?

Az öt magyar népdal a Kodály Zoltán Leánykar előadásában, a neves karnagy, Andor Ilona vezényletében csendül föl. A dalok közti átkötő dallamokat Balázs Árpád zeneszerző komponálta, aki Richly Zsolt olyan későbbi filmjeinek zenei-hangi megformáltságán dolgozott, mint A hétpettyes autó vagy a Kockásfülű nyúl. Richly a rajzfilm vizuális megoldásait a népművészeti tárgyak díszítéseiből merítette, ahogy a rendező fogalmazott: „Tulajdonképpen csak fel kellett ismerni, hogy egy népi körtánc-forma és egy szuszék vésete között azonosságok vannak; ugyanígy van valami a népművészeti tárgyak stilizáltságában, ami a rajzfilm stilizálásával is megfeleltethető.”

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Richly Zsolt rövidfilmes alkotásainak zömét a mítoszok, a folklór irodalom és a népművészet ihlette. Zenei szerkezetű pár perces filmverseiben (Indiában, 1966; A páva, 1969; Szvit, 1969; Medvetánc, 1971; Molnár Anna, 1972; Kőműves Kelemen, 2009) József Attila, Bartók Béla, Kodály Zoltán munkássága idéződik meg.

Egy emlékezetes jelenet

A Szvit egyik legszembetűnőbb animációs motívuma az átváltozás, a metamorfózis. A zene ritmusának megfelelően a tisztán ornamentikus átalakulások, áttűnések mellett a figurális alakváltások is emlékezetes képi metaforákba sűrűsödnek: a galamb lánnyá a lány virággá, a török lándzsások serege lánctalpas tankká, kerékké, kemencévé változik.

Olvass tovább!

MMA Lexikon

A rendező

Richly Zsolt (forrás: NFI)

Tudtad?

A Szvit ősi, univerzális fogalmazásmódját dicséri, hogy még Ghána is vásárolt a filmből forgalmi kópiát, sőt, a perzsa sah fiának magángyűjteményében is volt belőle egy tekercs.