Ajánlott korosztály: 11–12. évfolyam
Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, történelem, etika, mozgóképkultúra és médiaismeret
A feladatsor bemutatása
A feladatsor tartalmaz csak részletelemző, valamint az egész film, illetve a film és a kisregény ismeretét feltételező feladatokat. Ezekből érdemes az aktuális tanári célkitűzéseknek megfelelően válogatni. Az egész feladatsor 5–6 tanóra alatt végezhető el; ebben az esetben javaslom a feladok ajánlott sorrendjéhez való igazodást. Ennyi idő alatt nem tud egy diák minden feladatot megoldani, ezért is érdemes felajánlani a választás, illetve a feladatmegosztás lehetőségét. A feladatok többsége nem köti meg, hogy milyen munkaformát (egyéni, páros, csoportos, egészosztályos) alkalmazzunk, de szerencsés minél több kiscsoportos megbeszélést beiktatni az aktív órai jelenlét és az elmélyült feladatvégzés érdekében.
A FILM MEGTEKINTÉSE ELŐTT
1. Hallgasd meg figyelmesen a film három részletét anélkül, hogy a képsort néznéd hozzá! Gyűjtsd össze, hogy milyen hangokat, zörejeket hallasz! Milyen cselekvéssort, helyszínt, képi világot, hangulatot képzelsz a vászonra a hangkulissza alapján?
- 1. részlet, csak hang (A teljes filmben: 17:02–18:18)
- 2. részlet, csak hang (A teljes filmben: 50:30–53:08)
- 3. részlet, csak hang (A teljes filmben: 1:19:55–1:21:15)
2. Miután megbeszéltétek a feltételezéseiteket, nézzétek meg a három részletet! Ezek alapján milyen történetre, milyen filmvilágra számítotok?
1. részlet
(A teljes filmben: 17:02–18:18)
2. részlet
(A teljes filmben: 50:30–53:08)
3. részlet
(A teljes filmben: 1:19:55–1:21:15)
3. Vegyétek szemügyre alaposan a következő három filmképet, és gyűjtsétek össze, hogy milyen színeket láttok az egyes képeken! Mely színek, milyen anyagminőségek határozzák meg a látottakat? Van-e kontraszt a kép színhatásában? A színárnyalatokat nem könnyű megnevezni, ezért próbáljátok a színeket más érzékterületekhez, érzelmekhez kötni, vagy valós tárgyakhoz hasonlítani! (Mészöly Miklós, a film alapjául szolgáló kisregény írója például négyszer is használja szövegében a „palaszürke” kifejezést. Akár ti is kitalálhattok ehhez hasonló összetett szóalakokat.)
4. Vessétek össze a – mindhárom képen jelen levő Fiú – öltözékét, megjelenését! A külső jelek változása milyen belső változásról árulkodhat? Mit árul el aktuális lélekállapotairól a testtartása, arckifejezése, a többiekhez való viszonya?
5. Írj a füzetedbe egy egyes szám első személyben fogalmazott mondatot, amely valamilyen hétköznapi cselekvéssort ragad meg. (Pl. Bementem a terembe, leraktam a táskám és ittam az ásványvizemből.) A párod segítségével a mobiltelefonotokkal forgassátok le ezt a mondatot! A felvétel után fogalmazzátok meg, hogy milyen technikákkal ragadtátok meg a személyes nézőpontot! Mi okozott nehézséget? Másként forgatnátok-e, ha E/3. személyű lenne a mondat?
A FILM MEGTEKINTÉSE UTÁN
I. ELSŐDLEGES FILMNÉZŐI ÉLMÉNYEINK
1. Üljetek körbe, hogy jól lássátok egymást! Mindenki mutassa a kezén egytől-ötig, hogy mennyire ért egyet az alábbi állításokkal! (Az egyes az „egyáltalán nem”, az ötös a „teljes mértékben”.) Nézzetek körül, hogy lássátok egymás számokban kifejezett véleményét! Ha kíváncsi vagy a társad – tiédtől eltérő – ítéletének okaira, nyissátok ki a kérdést, és beszéljétek meg a befogadói tapasztalataitokat! · Vannak a filmnek olyan részei, amelyek élesen megmaradtak az emlékezetemben.
- Láttam már a Magasiskola képi világával rokonítható képzőművészeti, filmes alkotást.
- A film nézése közben a Fiú nézőpontjával azonosultam.
- Lilik azért készít festményeket, mert a művészi önkifejezésre neki is szüksége van.
- Lilik még inkább foglya a sólymoknak, mint azok neki.
- Nagyon tetszett a film.
2. Fogalmazzatok meg ti is a filmmel kapcsolatos további állításokat!
II. TÉR-IDŐ
1. A magyar irodalomban a puszta végtelenjének képéhez hagyományosan a szabadságot társítjuk – gondoljunk csak Petőfi tájverseire. A film alapjául szolgáló kisregénynek (Mészöly Miklós Magasiskolájának) a telepet körülvevő pusztasága teljesen más képzetet kelt az olvasóban.
- Olvasd el az alábbi leírást, és – konkrét szövegrészekre hivatkozva – fogalmazd meg, hogy milyen jelentéskört rendel a pusztasághoz az író!
„Furcsán összemosódnak az első napok benyomásai. Meg kell szokni az állandó szelet, az árnyéktalanságot; ha akarsz, kilométereket nyargalhatsz lóháton, mégsem érzed úgy, hogy megérkeztél valahová; a pusztai égbolt bezár, mint egy fényketrec; mintha billiówattos lámpa tűzne a szemedbe, folyton a nyomodban van, mindenütt megtalál; ennyi erővel cellában is ülhetnél, rács mögött, ott egy százas körte ugyanezt megteszi; ha legalább látnál valakit a közelben, aki hozzád csatlakozik, megszólít, akkor eltökélhetnéd, hogy néma maradsz – de sehol senki, sehol egy ember. Vallani fogsz.” (Mészöly Miklós: Magasiskola)
- Keress a filmből egy olyan részletet, képkockát, amelyen ugyanez az érzet jelenik meg!
2. Az előző feladatban idézett bekezdéssel szinte szó szerint egyezik a néhány bekezdéssel lejjebb lévő szövegrész eleje.
„Furcsán összemosódnak ezek az első benyomások, nincs egymásutánjuk. Pedig pontos napirend szabályoz mindent, hajnaltól szürkületig, aztán másnap ugyanúgy.”
- A kötött napirend ellenére mi lehet az oka az elbeszélő egybemosódás-érzetének?
- Mikor és mennyi idő alatt játszódik a film? Milyen filmbéli fogódzókat találsz az időviszonyok megállapításához?
- Milyen a Fiú viszonya az idővel? Hogyan jelzi ezt a film?
III. SZEREPLŐK ÉS KAPCSOLÓDÁSOK
A FIÚ
- Ki lehet a telepre érkező fiatalember? Honnan jön, mi lehet a foglalkozása?
- Gyűjtsétek össze a három legfontosabb személyiségjegyét, képességét!
A Fiú tulajdonságai, adottságai | Miből derül ki? | |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
- Hogyan viszonyul Lilikhez? Változik-e ez a kapcsolódás a film során?
- Milyennek látja Terézt a film elején és a szökése előtt?
- Mi az oka annak, hogy a Fiú titokban szökik meg a telepről?
- A Fiú feljegyzései
- Miért érkezett a telepre a Fiú? Milyen jegyzeteket készíthet első este? Írjátok meg a fiú képzeletbeli naplójának egy oldalát, vagy rögzítsétek írásban elalvás előtti gondolatait, belső monológját. A szöveg kezdődjön így: Azért jöttem ide…
- Mit jegyezhetett fel a Fiú a szökés előtti utolsó este? Írjátok meg ezt a bejegyzést is! A szöveg kezdődjön így: Holnap hajnalban elmegyek innen.
Olvassátok fel egymásnak az elkészült szövegeket, és vitassátok meg, hogy kiderül-e biztosan a filmből vagy a regényből a látogatás, illetve a szökés oka és célja?
- A Fiú további sorsa
- Gyűjtsétek össze a táblára, hogy milyen lehetséges életútjai vannak a Fiúnak a telepről való távozás utáni egy évben! Reális lehetőségekről és szélsőséges alternatívákról is gondolkodhattok. Az egészcsoportos megbeszélés után alkossatok kiscsoportokat! Minden csoport válasszon egyet a táblán levő életlehetőségek közül, és dolgozza ki részletesen (helyszín, szereplők…). Végül mutassátok meg három állóképben (állóképsorozatban), hogy mi történt a Fiúval a telepről való távozás után! A legfontosabb pillanatban szólaltassátok meg a szereplőket!
LILIK
- Rajzoljátok körbe a tenyereteket, és tekintsétek ezt Lilik tenyérlenyomatának! A körvonalon belülre gyűjtsétek össze azokat a tulajdonságokat, célokat, amelyeket Lilik magára érvényesnek tart. A körvonalon kívülre kerüljenek azok a karakterjegyek, amelyeket a Fiú gondol róla. Természetesen lehetnek egyező és eltérő elemek is a lapon.
- Készítsétek el Lilik képzeletbeli személyi lapját, amelyet azon az ügyosztályon tárolnak róla, ahová a madárlábakat szokták küldeni a telepről. A diktatúrák logikája szerint sok személyes adat és minősítő megjegyzés is szerepeljen az iraton!
- Miért kedvenc zsákmánymadaráról nevezte el magát Lilik, és miért nem egy ragadozóról? És miért nem szeretné, hogy a fiúnak megmaradjon az eredeti neve a telepre érkezése után?
- Milyen Lilik viszonya
- Thaymurral, a perzsával
- a sólymokkal
- a solymászlegényekkel
- a külvilág szereplőivel (az ebédszállító öreg paraszttal, a sofőrökkel a szomszéd gazdaságban)
- Terézzel
- a Fiúval
- Ha Lilik nem a solymásztelep vezetője lenne, milyen foglalkozást, tevékenységet tudnál elképzelni a személyiségéhez? Miért?
- Miért készít festményeket Lilik?
- Képzeld el, hogy egy évvel a Fiú szökése után Lilik találkozik a Fiúval egy solymászbemutatón. Hogyan zajlana a találkozás, mit mondanának egymásnak?
- Értékeld a Liliket alakító színész játékát! Milyen színészi eszközökkel alkotja meg a karaktert? Hatással volt rád a választott játékmód?
TERÉZ
- Üljetek körbe, és valaki vállalja, hogy Teréz szerepébe lép. A többiek kérdezgessék őt az életéről, nézeteiről, érzelmeiről, viszonyairól. A képzeletbeli találkozás Terézzel még a fiú megérkezése előtt, de már jóval a lány telepre költözése után történik.
- Listázzátok azokat a karakterjegyeket, célokat és vágyakat, amelyek az előző beszélgetés alapján jellemzik a lányt!
- Ha olvastátok a kisregényt is, észrevehettétek, hogy a filmbeli Teréz jelentősen eltér a könyvbelitől. Hasonlítsátok össze a két nőalakot! Gondoljátok végig, hogy miért tarthatta fontosnak a rendező ezt a jellemátalakítást?
- Milyen szobrokat készített Teréz, mielőtt a telepre érkezett? És milyen alakot gyúrna sárból a Fiú eltávozása után? Készítsd el gyurmából mindkettő kicsinyített mását, majd mutasd be a többieknek a szobrokat. Mit gondolsz, miért került Teréz a telepre? Történik-e benne belső változás a Fiú látogatásának hatására?
AZ EMBER–ÁLLAT VISZONY
- Ismertek-e más olyan játékfilmet, amelyben az állatok önálló szereplőként vannak jelen? Mi lehet az oka annak, ha egy rendező az állatszereplőket az emberekkel azonos szintre helyezi?
- Ábrázoljátok a Magasiskola szereplőinek viszonyrendszerét egy olyan rajzon, amely színekkel, elrendezésével kifejezi a kisebb csoportok és egyének egymáshoz való viszonyát! A következő alakok jelenjenek meg a rajzotokon: Fiú, Lilik, Teréz, Zámbó, Ferge, Bazsó, Bartus, az öreg ebédhordó paraszt, a sofőrök a szomszéd gazdaságban, Huszein Darlach Thaymur, Bogarász, Viktória, Diljahán, Tamara, Dianna, zsákmánymadarak (ketrecben élők, szabadon levők), eleségállatok (fehéregér, nutria, vadászgörények), lovak
- Mit jelent a „függés és egymásrautaltság”
- a sólyom–ember
- az idomár–idomított–zsákmányállat–eleségállat viszonyban?
- Miért beszélnek annyit a solymásztelepen Diannáról? Mit állítanak róla, és vajon miért ennyire fontos a telep lakóinak?
- Milyen társadalmi szerkezetet modellezhet a telep világa? A rajzotok alapján próbáljátok megnevezni az egyes rétegeket, csoportokat!
IV. RÉSZLETELEMZÉSEK
1. A sólyomidomítás jelenetének elemzése
Nézzétek meg a részletet, majd válaszoljatok a kérdésekre! (Ha szükséges, a megbeszélés alatt nézzétek újra a részlet egyes képsorait!)
(A teljes filmben: 17:02–21:05)
- A filmrészlet három egységre bontható:
- a rövid felkészülési szakaszra
- az ún. szatunázásra (a vadászsólymok műcsalival, tollbábuval történő idomítása)
- a labdázásra
A táblázat szempontjainak segítségével rendszerezd a részletekben alkalmazott filmnyelvi eszközöket! Nem baj, ha a saját szavaiddal és nem szakszerűen fogalmazod meg az észrevételeidet. (A képkivágások vizsgálatához javaslom az ITT található összefoglaló táblázat használatát)
Filmes eszköz | készülődés | szatunázás | labdázás |
hang |
|||
képsor |
|||
színészi játék |
|||
dialógusok |
|||
kameramozgás, vágástechnika |
|||
képkivágások |
- Kinek a nézőpontjából látjuk ezt a gyakorlatozást?
- Milyen a sólyom–ember viszony ebben a jelenetben?
- Mihez (milyen foglalkozáshoz, tevékenységhez) tudnád hasonlítani a sólyomidomítást?
- Milyen hatással vannak a Fiúra a látottak?
- Milyen hatással vannak rád, a nézőre, a látottak?
2. A sólyom befogási kísérlete – jelenetelemzés
(A teljes filmben: 47:02–53:12)
Az alábbi filmképek a befogási jelenetből valók, követik annak időrendjét. Nézd végig a képeket, és segítségükkel fogalmazd meg röviden, hogy milyen lelkiállapot-változás zajlik le a Fiúban a jelenet során! Gondold végig azt is, hogy milyen képi stíluseszközökkel fogalmazza meg mindezt a film!
A Fiú lelkiállapota, gondolatai | A belső történések kifejezésének vizuális eszközei | |
- A játékfilmekhez készített forgatókönyveknek két típusa van: az irodalmi és a technikai forgatókönyv. (Előbbi általában kifejtettebb, a szereplők érzéseit, a jelenetek hangulatát, a helyszíneket is leírja, utóbbi jóval tömörebb, a kameramozgások, beállítások részleteit is tartalmazza.) A Magasiskolához készült technikainak nevezett forgatókönyv inkább irodalmi karakterű; egy-két – gépmozgatásra vonatkozó – megjegyzésen kívül a szereplőben zajló érzelmeket és a megjeleníteni kívánt látványt, hangulatot rögzíti. Hasonlítsátok össze a forgatókönyv tervezetét a megvalósult anyaggal úgy, hogy két-három olyan részt jelöltök a szövegben, amely eltér a filmhez képest! Milyen megfontolások lehetnek a változtatás hátterében? (A „gép” kifejezés a forgatókönyvben a kamerát jelenti.)
[…] Azzal kivesz egy galambot a ketrecből és a fiú ronggyal becsavart kezébe helyezi. A Fiú szemszögéből látjuk Liliket, amint a zsákokat a vállára veti, furcsa innen alulról, amint toronymagasan a Fiú fölé emelkedik. A lovak farára ver [LILIK: Menjetek haza!] mire azok engedelmesen kitrappolnak a képből. Majd Lilik is eltűnik.
Furcsa csendélet: földbeszúrt nádszál, pilledt galambbal.
Háttér: a végtelen puszta.
A gép oldalt fordul (varió), előre kocsizik.
Lilik igen ügyesen az utolsó műveleteket végzi a saját rejtekhelyén. S a cselekmény ugyanazzal a csendélettel zárul, csak az ő galambja fehér.
A Fiú a kiüresedett eget nézi.
Sehol egy felhő, csak a vakító kissé sápadt kék szín.
Óvatosan, hogy az álcázó szénát meg ne rezzentse, rongybaburkolt kezére pillant, mely görcsösen fogja a fekete galambot. A galamb pilledten elbóbiskol, csőrét félig nyitva tartja, szemét nyugodtan lehunyja. A Fiú számol kínjában, suttogva sorolja a számjegyeket, amelyek monoton ritmusban peregnek.
A gép lassan az arcára kocsizik. Hirtelen abbahagyja, pupillája kitágul az erőlködéstől.
Semmi kétség: fent az égben fekete pont lebeg.
A Fiú csapkodtatni kezdi a galambot, amely fölriad, s mert a mozgástól kénytelen egyensúlyát őrizni, emelgeti szárnyát.
A fenti pont lejjebb ereszkedik, egyre táguló köröket ír le, majd villámgyorsan, mint a kő, függőleges pályán süvít lefelé egyenesen a Fiú arcának.
A Fiú bénultan néz farkasszemet a könyörtelenül közeledő látvánnyal. A merev nádszál mellett a galamb felágaskodik, s mereven előre nyújtja fejét. A következő pillanatban két kiterjesztett szárny borítja árnyékba. A Fiú rongybaburkolt kezével villámgyorsan megmarkolja a topogó lábakat. A madár rémülten vijjog és fölszárnyal, a Fiú karját is magával rántja, szinte kiemeli a teknőből, fölül. Egy fiatal réti héját tart a markában, szeme sárgán mered rá. Meghunyászkodva ül a kezén, ijedtében teljesen mozdulatlan. A Fiú kitolja cserepes szájából a nádszálat, egy pillanatig zihálva szembenéz a madárral. Aztán feldobja a levegőbe. A héja pillanat alatt eltűnik. A fiúról csorog a veríték, rongybaburkolt kézfejével megpróbálja kitörölni a szemét maró izzadtságcseppeket. Lenéz a hasára, ahol élettelenül fekszik a galamb. Karjával a teknő két szélébe kapaszkodik, mert kiemelkedne, de zsibbadt karja lebicsaklik, és visszaesik. Lassan tekeri kezéről a rongyot, és mozgatni kezdi ujjait, hogy gémberedettségük felengedjen. Megfogja a galambot és kijjebb teszi a teknő mellé. Megpróbál kikúszni. Hosszas erőlködés után sikerül is. Fokról fokra tápászkodik fel, ahogyan végtagjai egyenként bekapcsolódnak a véráramkörbe. Inge kicsúszott a nadrágjából törölközőnek használja az alját, de megszédül és majdnem visszazuhan a földre. Botorkál néhány lépést, majd hirtelen ötlettel csuklózni kezd, leguggol, feláll, karját hátra-hátrahúzza, majd köröket ír le. Hirtelen ismét megszédül, hányinger fogja el, kezét hasára szorítja, összegörnyed. (…) Tenyerére támaszkodik, majd kínlódva huppan a tarlón. Körülnéz. Sehol egy árnyék, ahol fölfrissülhet. Lassan tápászkodik. S most a csendbe késpenge éllel vág bele egy távoli vonatfütty. A Fiú arra fordítja a fejét, de a horizont változatlan, összemosódott kontúrja nem ereszti ki a látványt. A Fiú lassan elindul a tanyaház felé, út közben megáll a teknő mellett, átpillant arra, ahol Lilik búvóhelyét sejti, és gyors, ideges mozdulatokkal bekaparja a galambot. Nekivág a tarlónak. Odébb egy szikes mélyedésben megmaradt pocsolyát talál.
Hasra vágja magát, s önfeledten iszik.
(Magasiskola: technikai forgatókönyv / Mészöly Miklós kisregényéből írta és rendezte Gaál István; dramaturg Karall Luca 4. Játékfilmstúdió, 1969, Budapest)
- Olvassátok el a film alapjául szolgáló kisregény – ugyanezt a jelenetet leíró, a ragadozó madár megérkezéséig tartó – részletét. Miben tér el az irodalmi megfogalmazás a forgatókönyvétől és a filmétől? Hármas halmazábrában gyűjtsétek a meglátásaitokat!
„A lódobogás egyre távolodik. Percegő hőség vesz körül, felemás nyugalom. A teknő, ez az álcázott zárkaleshely, pontosan fejtől lábig ér, fölöttem halott perspektíva: az ég áttetszővé hengerelt kék síkok emeletsora; nincs lezárva sehol, nincs görbülete sehol, árnyéktalan préri, halvány vonaljáték rajta a mozgás. Én vagyok az egyetlen szem ebben a pusztaságban, minden egyéb csak kiszolgáltatott üresség, és mégis pókhálószövedék: minden fönnakad benne, s minden kezdettől fogva benne van. Látszatönállóság a magány – az ég két mozdulatlan szemkarikámban kering. És sorba vonulnak el az üresség jelenései; mindegyik önfeledten cifrázza magát, mindegyik az egyéniségében tetszeleg, egy-egy villanásnyi időre álarcot ölt: most fecske, most pacsirta, most ölyv – és mégis kérlelhetetlenül ugyanazok, a kék síkok csillogása eggyé mossa őket. A két préri, a lenti és a fenti egybeolvad, a fekete-fehér galamb szabadon úszik valahol, és a mesés Dianna rongykesztyűs kezemben csapkod – mert így is lehetne, ez is ugyanaz…
Nézem a napot. Hány óra múlhatott el – négy? A galamb pilledten el-elbóbiskol, csőre nyitva félig – azt a csöpp vizet én is elfogadnám! Mert ez se könnyű, folyton kézben tartani csak, ez is áldozatot kíván. A csömör elviselhetetlenebb, mint a félelem. A galamb már nem fél. Ha nem nyomogatom a lábtövét, rögtön elvackolódik, és lehunyja a szemét; ha elengedném, talán el se repülne. Lassan kezdem elveszíteni a biztonságomat, a galamb nyugalma megbénít. Görcs feszeng bennem – önmagam ellen. Vajon Lilik érzett már ilyet? Mintha nagyítón nézném, minden részletre pontosan emlékszem. Tizenegy óra felé villámgyors árnyék suhan el fölöttem. Először a meglepettségtől, aztán már valami bosszantó engedelmességtől hajtva csapkodtatni kezdem a galambot.”
Mészöly Miklós: Magasiskola https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/MESZOLY/meszoly00263a/meszoly00311b/meszoly00311b.html
V. AZ IRODALMI MŰ ÉS A FILM ÖSSZEHASONLÍTÁSA
- Milyen irodalmi mű alapján készült filmeket ismersz?
- Mit jelent, hogy egy adaptáció hűséges az eredetihez? Elég, ha a cselekményt követi nagyjából, vagy vannak a hűségnek más kritériumai is?
- Hűséges adaptációnak érzed-e a Magasiskola filmes változatát? A végleges válaszod előtt gondold át a következő szempontokat:
- Van-e lényeges eltérés a cselekményvezetésben, a jellemrajzban, tér- és időkezelésben?
- Milyen motívumok határozzák meg a regényt és melyek a filmet?
- Megjelenik-e a filmben az egyes szám első személyű narráció, vagy ezt képtelenség a kamera objektív „tekintetén” keresztül megvalósítani?
- A kisregény egyik szereplőjét, a testi valójában nem megjelenő, főnöki mivoltában mégis a telepi életet meghatározó „a nagy Beraneket” nem említik a filmben. Kimarad-e a filmből ez a karakter, vagy áttételesen érezni a jelenlétét? Fogalmazz érveket, hivatkozz konkrét jelenetekre!
- Ha ki kéne választanod egy irodalmi művet (regényt, novellát, mesét, drámát vagy akár lírai alkotást), hogy filmet készíts belőle, mit választanál? Miért éppen azt? Mik a megfilmesíthetőség kritériumai?
VI. A KÖZÖS ELEMZÉS UTÁN
1. Válassz egyet a következő (csoportos) feladatok közül!
- Készítsetek rövid filmtervezetet, amelyben a Magasiskola viszonyait, működésmódjait írjátok át úgy, hogy csak a környezet változik: solymásztelep helyett egy középiskola a helyszín.
- Készítsetek a film képeiből és a regény mondataiból montázst egy képszerkesztő programmal! A montázs ne esetleges képhalmaz legyen, hanem tükrözze a befogadói élményeteket!
- Alakuljatok filmes influencerré, és készítsetek egy kb. 5 perces videót, amelyben a saját korosztályotoknak mutatjátok be a Magasiskolát! (A filmen többen is szerepelhettek, de másként is leoszthatjátok a filmkészítő feladatokat.)
Letölthető anyagok:
Online játékok: