Utazás a koponyám körül – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 11–12. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, vizuális kultúra, hon- és népismeret, etika  

A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):

Elhelyezés a tananyagban, pedagógiai meglátások

Karinthy Frigyes munkásságát 11–12. évfolyamon érdemes tárgyalni, hagyományosan a Nyugat szerzői között. Karinthy Utazás a koponyám körül című regénye (1936) és azonos című, Révész György rendezésében készült filmadaptáció (1970) egyaránt jó lehetőséget teremt film és szöveg összehasonlítására, a betegségnarratívákkal való ismerkedésre és a szerző megközelítésére is, így érdemes lehet ezen a ponton beépíteni a tananyagba.

A feladatgyűjtemény lehetőséget ad a válogatásra, feladataiból tetszőlegesen állítható össze órai anyag. Tekintve, hogy mind a regény, mind a film számos, a Karinthy-életműből származó intertextussal dolgozik, a filmmel való munka során a következő Karinthy-szövegek is fókuszba kerülhetnek: Találkozás egy fiatalemberrel, Gasparecz, Én és énke, A reformnemzedékhez, Cirkusz, Festék. A segédanyagban szerepel továbbá egy rövid részlet Sztojánovits Andrea és alkotótársainak adaptációjából, amely a lentebb jelölt linken érhető el.

A segédanyag tantárgypedagógiai céljai a következők: közelítés a Karinthy-életműhöz, ismerkedés a betegségnarratívák működésével, a modern tudatfilm működésével, a vallomásos szövegek működésével, gondolkodás a szubjektum és test viszonyáról, továbbá a feladatokat végigkísérő összehasonlító szemlélet gyakorlása, írott szöveg és film, illetve film és film között.

 

I. RÁHANGOLÓDÁS  

1. Helyezkedjetek el egy vonalban aszerint, hogy mennyire tudtok azonosulni a következő állításokkal! Álljatok a sor bal felére, ha teljesen, a jobb felére, ha egyáltalán nem!

  • A halál minden szempontból tabu abban a társadalomban, amiben élek.
  • A halál az emberi élet természetes része.
  • A test és a tudat szétválasztható.
  • A tudat felsőbbrendű a testnél.

2. Készítsetek rövid szóláncokat a tiétek előtt elhangzó szóra asszociálva, tehát az első eszetekbe ötlő szót téve hozzá a lánchoz! Kezdjetek láncot a következő szavakkal: test, agy, tudat, halál, betegség!

 

    II. JELENTÉSTEREMTÉS  

„Aki… on… terme… kuko is… szí” – A betegség mint elakadás  

1. „Aki… on… terme… kuko is… szí” – ebben a rejtvényben akad el a főszereplő a film elején. Próbáljátok meg ti is kiegészíteni a közmondást a hiányzó betűkkel!

2. Milyen érzést kelt, ha nincs meg a megoldás? Mit jelenthet ez a főszereplő számára?

3. Nézzétek meg a film első negyedóráját! A rejtvény megfejthetetlenségén kívül milyen motívumok érzékeltetik a főszereplő életében a változás, az elakadás jelenségeit? Gyűjtsetek össze minél többet!

 

(A teljes filmben: 00:00–15:15)

„[…] mikor éppen vele történt meg […]” – A saját betegség elbeszélése  

4. Olvassátok el az alábbi szövegrészletet! Mit állít az elbeszélő szöveg és valóság viszonyáról?

„Egyszerűen megállapítom (amire éppen ennek a betegségemről szóló beszámolónak írása közben jöttem rá), hogy a valóság mint műfaj, nemcsak beállítás, de még kompozíció szempontjából sem szorul rá a „művész” támogatására és korrigálására, egyszerűen azért, mert – nem tudom, hogy csinálja, de kénytelen vagyok elismerni – ő maga is komponál. Igen, komponál, mintha valami mondanivalója volna. Komponál és csoportosít, mint az írók.”
Karinthy Frigyes: Utazás a koponyám körül

5. Rendeződjetek csoportokba és gyűjtsetek érveket a következő állítások mellett és ellen!

  • Karinthy regényében maga a szerző, Karinthy Frigyes, a főszereplő.
  • Karinthy regénye a szerző betegségének dokumentumaként használható.

6. Karinthy regényében az elbeszélő személyes hangon szólal meg, közlései vallomás-szerűek. Révész filmjében ugyanakkor nehéz lenne elbeszélőt megnevezni. Nézzétek meg a film egy rövid jelentét, és gyűjtsetek minél több olyan eszközt, ami ennek ellenére alkalmas arra, hogy a regényben jelen levő elbeszélő álláspontját jelezze, filmes nyelven fejezze ki!

(A teljes filmben: 34:02–36:48)

A tudat képei

7. Nézzétek meg a film első negyedóráját, a főszereplő tudatfolyamatainak egy hosszabb bemutatását! A részlet megnézése előtt olvassátok el az alábbi kérdéseket, és azok mentén készítsetek jegyzeteket a film nézése közben.

  • Milyen módokon jelzik a film készítői, hogy hol látjuk a tudat képeit a valóság jelenetei helyett?
  • Gyűjtsetek össze a tudatfolyamatokat ábrázoló részletekből minél több alakot, történést, amit felismertetek!
  • Hogyan képzelik el a film készítői a tudatfolyamatokat?

 

 (A teljes filmben: 00:00–15:15)

8. Nézzétek meg a Sztojánovits Andrea fényművész és alkotótársai által 2005-ben készített, szintén Karinthy regényét adaptáló film első két percét ezen a linken!

9. Sztojánovits filmje a regény egy rövidebb részére, a műtét jeleneteire koncentrál, azon belül is a tudat működésére. Hogyan képzeli el ez az alkotócsoport a tudat működését?

10. A film készítői az alábbi szöveget mellékelték az alkotásukhoz. Ez alapján milyen nézői élmény megteremtésére törekedhettek?

„Kedves Központi Idegrendszer! Ön egy meghatározhatatlan műfajú audiovizuális élménygomolyagba cseppent. Most átereszthet magán egy olyan ‘hangjátékot’, melynek optimális befogadásához az alkotók fotelt, közepesnél picivel jobb minőségű fülhallgatót és becsukott szemet írtak volna elő, ha a közreműködő Vj-k nem vették volna le önről még a képek és belső fantáziák felidézésének terhét is. Önnek így semmi dolga nem maradt. Csak lenni, szuszogni.”  

11. Hasonlítsátok össze a két alkotócsoport elképzelését a tudatműködésről! Gyűjtsétek össze minél több hasonlóságot és különbséget.


A betegség folyamata – Nyomozás

12. Gyűjtsetek össze a regényből és a filmből minél több nyomozással kapcsolatos mozzanatot! Készítsetek gondolattérképet!

13. Nézzétek meg a film egy rövid jelenetét! Ki/mi elől menekül a főszereplő és a felesége?

(A teljes filmben: 47:50–50:06)

14. Az alábbi szövegrészletben az elbeszélő bűntudatról számol be a betegsége kapcsán. Milyen okai lehetnek ennek?

„Az orvosi vizsgálat, szigorú klinikai bentlakással – ezt is csak most látom – például pontosan meg is felel a vizsgálati fogságnak, amivel az őrizetbe vett gyanúsítottat sújtja a törvény, és mindegy, hogy börtönről vagy úri, kényelmes államfogházról van szó – hiszen a gyanúsítottat csak a bűnösség kimondása és a várható ítélet érdekli, ő maga, akárhogy is végződik a dolog, úgyis megbűnhődött már azzal, hogy a gyanúsítás nyilvánosságra került.”
Karinthy Frigyes: Utazás a koponyám körül  


A betegség folyamat – Viszony a betegséggel

15. Olvassátok el Karinthy Én és Énke című novelláját! Hogy képzelitek el Énkét? Férfi vagy nő? Mennyi idős és hogy szeret öltözködni? Hogy viselkedik?

16. A film eddig látott részleteiben ki lehet Énke karaktere? Indokold a válaszod!

17. Nézzétek meg a film néhány rövid jelenetét! Figyeljétek meg, hogyan jelzi itt a főszereplő betegséghez való viszonyát Énke karaktere. Milyen a betegséghez és a főszereplőhöz való hozzáállása? Mi jelzi ezt a film nézője számára? Gyűjtsetek minél több ötletet!

(A teljes filmben: 8:00–10:50, 26:06–27:22, 27:58–29:28)


A betegség folyamat – Önértelmezés

18. Nézzétek meg a film egy rövid jelenetét! Milyen alakokban jelenik meg a főszereplő? Milyen viszonyban állnak egymással ezek az alakok?

(A teljes filmben: 11:07–14:07)

19. Válasszátok ki a két alak egyikét, és írjatok néhány mondatos szöveget a nevében arról, mitől szomorú, mik a vágyai, mit gondol a világról. Ügyeljetek rá, hogy a világkép megfogalmazásában a filmben látottakra támaszkodjatok!

20. Nézzétek meg a film stockholmi utazást megelőző három jelenetét! Készítsetek rövid leírást a látott részletekről, a következő kérdések mentén:

  • Mi történik?
  • A harmadik jelenetben kivel találkozik a főszereplő?
  • Mivel vádolja ez az ember a főszereplőt?
  • Hogy viszonyul hozzá a főszereplő?
  • Ki kerül ki győztesen a helyzetből?

 

(A teljes filmben: 50:06–58:08)

 

21. Gyűjtsétek össze a főszereplő filmben megjelenő alteregóit! Készítsetek tablót, ami jellemzi őket, illetve jelzi az egymáshoz való viszonyukat. A tabló készítésekor figyeljetek arra, hogy úgy helyezzétek el egymáshoz képest a képeket, feliratokat, olyan technikát, formákat, színeket használjatok, amik a legjobban fejezik ki az alteregók karakterét, a köztük lévő kapcsolatot.

22. Olvassátok el az alábbi részletet Karinthy A reformnemzedékhez – Hevenyészett elszámolás a költőre bízott talentomról című verséből, majd fogalmazzátok át a verset prózai szöveggé, a saját szókészleteket használva! Ha ez sikerült, szűkítsétek a szöveget egyetlen mondatra! Hogyan módosítja ez mindazt, ami a tablóból derül ki a főszereplőről?

„De azért voltam bíz én és leszek is lexikonon s anyakönyvi kivonaton túl Attól a perctől hogy hunyorogva először nyilt ki barbár szemem a csudára Hogy e művelt régi világnak ezúttal úgy tetszett éppen velem megreformálni magát Onnan kezdve vagyok én s leszek is s ott leszek köztetek bármi csekélymód Bármily kicsiny mértékben név nélkül és névtelenül akár tudtok róla akár nem Ott leszek valahol a szavában és a szívében annak is ki rólam sose hallott Nem is sejtve talán hogy engem idézvén szép régi igéket Vagy kevély-szelesen holmi spanyolviasz-gondolatot amiről elhiszi szentül Most lelte meg éppen holott régporlódó koponyámból indult el koponyája felé Hogy eljusson s egy szikrát villantson benne valami titokzatos úton”
Karinthy Frigyes: A reformnemzedékhez  


A betegség folyamata – Műtét

23. Nézzétek meg a film egy rövid részletét, a műtét jelenetét! Válaszoljatok az alábbi kérdésekre!

  • Milyen érzéseket kelt benned a filmrészlet? Hogy érezheti magát a főszereplő?
  • Mi történik az elbeszélővel? Elveszti-e az uralmat a teste felett? És a tudata felett? Válaszodat indokold!
  • Szerinted igaz, hogy ez a rész a film tetőpontja? Véleményed támaszd alá a filmen látottak segítségével!
  • Milyen eszközökkel fejezi ki a film a két regényfejezet jellemzőit, szövegben elfoglalt helyét?

 

(A teljes filmben: 1:04:17–1:13:16)

A betegség folyamata – Gyógyulás

24. Nézzétek meg a film egy rövid jelentét! Mit jelez, mit készít elő a kisfiú hegedűjátéka?

 

(A teljes filmben: 1:11:40–1:12:52)

25. Nézzétek meg a film záró jeleneteit! Milyen következtetésre jut a főszereplő saját életét, a világról való elgondolását illetően? Mi lehet ennek az oka?

 

(A teljes filmben: 1:12:52–1:17:34)

 

III. Reflexió  

1. Írjatok összehasonlító elemzést a következő címmel: A betegséggel való viszony Karinthy Utazás a koponyám körül c. regényében és a regény Révész György rendezésében készült filmadaptációjában! Az elemzésben mindenképpen térjetek a betegség folyamatára, az elbeszélő / a főszereplő érzéseire, gondolataira, illetve az ezek megjelenítésére használt nyelvi és filmes eszközökre! Megállapításaitokat minden esetben támasszátok alá az elemzett szövegek, filmek kiemelt részleteivel!

2. Nézzétek meg Révész filmjének egy rövid jelenetét! Írjátok meg a regény egy fejezetét a főszereplő feleségének nézőpontjából! A fejezet végén röviden foglaljátok össze, mi volt könnyű, és mi okozott nehézséget a film szöveggé alakításakor!

 

(A teljes filmben: 37:01–39:00)

3. Készítsetek rövid, néhány perces filmet Karinthy regényének Trelleborg felé fut egy fél fekete eb című fejezetéből! A film készítésekor használjátok a tudatfilmről szerzett tudásotokat!

4. Készítsetek kiállítást A test múlandósága címmel! A kiállításon bármilyen művészeti alkotás szerepelhet akár ismert művész munkája, akár ti készítettétek. Fontos, hogy minden alkotáshoz írjatok rövid, néhány mondatos kísérőszöveget a nézők számára. Ebben mindenképpen szerepeljenek az alkotás alapvető adatai (alkotó, cím, felhasznált anyagok, amennyiben vannak, dátum), emellett néhány értelmező megjegyzés!