Szamárköhögés – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 11–12. osztály

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, állampolgári ismeretek

 

A film kapcsán feldolgozható témák:

  • család, testvérkapcsolat
  • generációk együttélése
  • a forradalom áldozatai és a háború borzalmai gyerekszemmel
  • korlátok és korlátozások
  • pozitívumok keresése lehetetlen helyzetben
  • összetartás, összefogás nehéz időkben

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Mit jelent az, hogy „coming of age” film? Milyen felnövéstörténeteket ismersz filmen vagy könyvben?
  • Miért lehet az a film címe, hogy Szamárköhögés? Milyen alcímet adnál?
  • Szerinted miért egy gyerek szemszögéből látjuk a történetet?
  • Milyen párhuzamokat látsz a film történetében és a jelenlegi járványhelyzetben? Miért volt kijárási tilalom 1956-ban, és miért van 2020. március óta kijárási korlátozás?
  • Egy gyerek számára a forradalom és a kijárási tilalom milyen pozitívumokkal és negatívumokkal jár rövid és hosszú távon?
  • Melyik jelenet volt számodra a legmegrázóbb, a legmeglepőbb, a legabszurdabb és a legviccesebb? Miért ezeket a jeleneteket választottad?
  • Ismerted-e már a dalt, amit a gyerekek énekelnek? Szerinted miért választotta a rendező ezt a dalt? "Hegyek, völgyek között zakatol a vonat, én a legszebb lányok közül téged választalak. Egy a jelszónk, tartós béke, állj közénk, és harcolj érte!"
  • Karantén alatt, hogy tudsz segíteni másokon, és hogy tudnak mások segíteni neked? 

Szamárköhögés (forrás: NFI/Hegyi Gábor)

Feladatok:

  • Sorolj fel forradalmi eseményeket Magyarországon, Európában. Miben volt más az 1956-os forradalom és szabadságharc?
  • Feri, az apa, mikor elkezdi írni a levelet Hruscsovnak és Eisenhowernek, mi lehetne a mondat folytatása? „Csak azt akarom mondani Önöknek, hogy…”
  • Találj ki egy képzeletbeli plusz családtagot, aki lehet nagypapa, nagynéni, unokatestvér stb. Válassz ki a filmből egy jelenetet, és írd át úgy, hogy a kitalált karaktered is szerepel benne.
  • Készíts három mémet a film képkockáiból!
  • Mikor telefonon beszél a család az amerikai rokonokkal, virágnyelven próbálják elmondani, hogy forradalom van.
  • Mire emlékszel, mit mondanak?
  • Készíts forgatókönyvet vagy forgass rövidfilmet arról, hogy te hogyan közölnéd virágnyelven a forradalmi helyzetet. Arra figyelj, hogy a néző számára derüljön ki, hogy mit szeretnél mondani, és a jelenet illeszkedjen a filmbe, legyen szatirikus hangvételű.
  • Képzeld el, hogy abban a házban élsz, ahol Tomiék és 10-12 éves vagy. Írj naplót egy napodról!
  • Nézd meg a https://www.google.com/maps oldalon a forgatás helyszíneit műholdas felvételen, hogy lásd, manapság hogy néznek ki ezek a terek.

    XIV. Doroszmai utca V. Váci utca 36. VI. Wesselényi utca
    I. Kapisztrán tér V. Perczel M. utca VI. Dohány utca
    V. Vasváry P. utca XI. Zenta utca Lánchíd
    IX. Telephy utca VII. Szinva utca XIV. Edison utca
    VI. Rózsa F. utca  XIX. Ady E. utca Hűvösvölgy - Úttörővasút