Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam
Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, vizuális kultúra, hon- és népismeret, etika, ének-zene
Ajánlás a film feldolgozásához
Azoknak a diákoknak ajánljuk elsősorban, akik már tanultak a második világháborúról. A vetítés előtt elég megemlíteni, hogy 1947-ben készült, alig két évvel a második világháború után, amikor még nagyon elevenen élt mindenkiben az átélt szörnyűségek emléke. Esetleg felkerülhet a táblára vagy valamilyen mindenki számára jól látható felületre a film kezdetén elhangzó ajánló:
„Filmünket a névtelen gyereknek ajánljuk. Azoknak a gyerekeknek, akiknek ez volt a sorsuk a történelmi idők országútjain. Valahol, ahol a háború vihara végigsepert országokon, tájakon, embereken, életeken, valahol Európában, valahol a Duna mentén.”
I. RÁHANGOLÓDÁS A TÉMÁRA
- Milyen érzéseket váltott ki belőletek a film? Milyen gondolataitok támadtak a vetítés közben?
- Mindenki írja fel, hogy melyik számára a film legemlékezetesebb jelenete!
- Azok, akik azonos jelenetet választottak, kiscsoportot alkotva beszéljék meg, hogy miért éppen ez a rész hatott rájuk a leginkább. A csoportok szóvivői ismertessék az osztállyal a beszélgetés tartalmát. A többiek kérdéseket tehetnek fel a csoport tagjainak.
II. TARTALMI FELDOLGOZÁS
1. Háborús gyereksorsok
A következő részletek segítenek felidézni, hogy melyik gyerek miért került az országútra. Nyolc gyerek előéletébe kapunk betekintést. A többiek feltételezhetően hasonló élményeken mehettek keresztül. (A szereplőket nevelőotthonokból válogatták, sokan közülük saját magukat alakítják.)
- Mit gondoltok az egyes gyerekekről?
- Ki hogyan viselkedik a későbbi történések során?
- Kit tartotok közülük rokonszenvesnek? Miért?
- Ki tűnik ellenszenvesnek? Miért?
- A kecskepásztor kisfiú, kb. 8 éves (03:18–04:08)
Idilli táj, messziről hallatszik a háború zaja, a gyerek látja, amikor felrobban a házuk, a ház leég, amikor hazaér, már senkit sem talál.
- A zsidó kisfiú, kb. 9 éves (04:17–05:35)
A koncentrációs táborba tartó vonat ablakából dobják ki. A robogó vonatból a töltésre zuhan, felteszi a gondosan elrejtett szemüvegét, és tanácstalanul néz körül. Matrózruhában van, feltételezhetően rendezett családi körülmények között élt eddig.
- A szőke kislány, kb. 10 éves (05:39–06:06)
Édesapját a szeme előtt lövik agyon több más emberrel együtt.
- Kuksi, a legkisebb, kb. 5 éves (06:15–08:08)
Magára maradva menekül a szétlőtt utcákon. Ruházatából, kommunikációs képességeiből, talpraesettségéből arra lehet következtetni, hogy gondos, szerető családban nevelkedett eddig.
-
- Hosszú, 18 éves (08:10–9:44)
A haverjával a lebombázott javítóintézet pincéjéből másznak elő.
- Hosszú, 18 éves (08:10–9:44)
- Éva, 18 éves (38:05–43:12)
Megöli az őt megerőszakoló német katonatisztet, menekülnie kell.
- Ficsúr, kb. 17 éves (1:27:05–1:29:05)
Családja meghalt a bombázásban. Szavaiból, viselkedéséből arra következtethetünk, hogy jómódú család féltett gyermeke. - Vörös, kb. 14 éves (1:27:05–1:29:05)
Apja hadifogoly, anyja elhagyta, egyszerű körülmények között élhetett, vagány, valószínűleg az utcán nevelkedett. A gyerekek sorsa közös, de különben ahányan vannak, annyifélék: különböző az életkoruk, személyiségük, szocializációs környezetük.
2. Bandából közösség
a) Az országúton | 10:52–21:17
- Vajon miért maradnak együtt a véletlenszerűen találkozó gyerekek? Mi tartja össze a bandát?
- Mit gondoltok, mit éreznek egymás iránt?
- Milyen „bűncselekményeket” hajtanak végre? Mi indokolja a tetteiket? Melyik tettüket tartjátok a legsúlyosabbnak?
- Mit gondoltok Hosszúról? Miért hallgatnak rá? Mivel nyeri el társai bizalmát?
- Milyen módon próbálja szabályozni a többieket?
- Mit ért azalatt, hogy a verekedők ismerkednek?
- Az akasztás motívuma többször megjelenik a film során. Milyen érzéseket kelt a gyerekekben az akasztott emberek látványa? Mit olvastok le az arcukról?
- Szabadok-e ezek a gyerekek? Jó-e nekik, hogy azt csinálhatják, amit akarnak?
b) Az első találkozás a muzsikussal | 29:50–35:06; 43:30–45:35
- Mi a véleményetek az öreg viselkedéséről?
- Mit érezhet az éleskamrában tetten ért fiú iránt?
- Miért zárja be? Büntetni akar?
- El tudjátok képzelni, hogy a gyerekek valóban akasztanak? Milyen előzményei vannak ennek?
- Hogyan viselkedik Hosszú ebben a válságos pillanatban? Igazat adtok neki?
- Mi lesz a büntetése Kuksinak, amiért elengedte a foglyot? Egyetértetek ezzel a büntetéssel?
A zenéről és a szabadságról – Így beszél később az öreg muzsikus | 58:37–1:03:02
c) Kuksi és a szabályok | 46:46–50:46
- Vajon miért engedte el a kisfiú a muzsikust?
- Miért nem akar Kuksi kijönni, amikor a kislány kiengedné?
- Hogyan reagál akkor, amikor Hosszú kiengedi? Miért könnyebbül meg?
- Milyen hatást kelt a gyerekekben az öreg visszatérése? Mitől tartottak?
- Miben különbözik Simon Péter az eddig megismert többi felnőttől?
d) Közös ügy a gyerek foglyok kiszabadítása | 1:04:54–1:08:00
- Miért háborodik fel Hosszú? Miért véli úgy, hogy ezt nem lehet tűrni?
- Hogyan fogadják a társai a javaslatát? Vajon miért félnek odamenni?
- Mi tudtok leolvasni közben Simon Péter arcáról?
e) A szabadságért harcolni kell | 1:13:53–1:16:44
- Mi ad bátorságot a várható harchoz?
f) Kuksi halála | 1:21:33–1:24:35
- Kikre emlékeztet Kuksi története?
- A Marseilles dallama többször felhangzik a filmen, először zongorán, azután fütyülve, majd szájharmonikán. Idézzétek fel, mikor!
- Miben változott meg Hosszú? Milyen most a viselkedése?
- Minek, illetve kinek köszönhető, hogy a bandából igazi közösség lett?
- Milyen szerepet játszott ebben Hosszú, Kuksi és az öreg muzsikus?
3. Simon Péter pedagógiája | 1:30:02–1:36:42
- Miért nem tanúskodnak a falubeliek a gyerekek ellen? Mi hozza a megoldást?
- Hogyan sikerül Simon Péternek elnyernie a gyerekek bizalmát?
- Idézzétek fel az egymásra találás folyamatát!
- Hasonlítsátok össze Simon Péter gyerekekkel való bánásmódját a többi filmben szereplő felnőttével!
- Van-e rajta kívül segítőkész, a gyerekekre figyelő felnőtt szereplő?
III. ZÁRÁS ÉS ÉRTÉKELÉS
Nézzük meg a film nyitó képsorait! | 2:10–2:50
- Mindenki mondjon egy-egy mondatot, ami a képsor kapcsán eszébe jut!
- Jelöljünk ki a teremben egy véleményvonalat a legpozitívabbtól a legnegatívabbig. Helyezkedjetek el ezen az egyenesen, azaz a skála azon helyére álljatok, ami megfelel a véleményeteknek!
- Indokold, hogy miért éppen oda álltál! Mi tetszett, illetve mi nem tetszett a filmben?
IV. Egyéb feladatok
Amennyiben a diákoknak kedvük van hozzá, elemezni lehet az alkalmazott képi és zenei eszközöket, illetve ezek hatását. A következő tanulmányrészlet erre mutat példát.
Megyeri József: Zenei frázisok néhány magyar filmben (1947–1953)
Letölthető anyagok: