Tánczról tánczra – Az első táncfilmek #1

Kiragadott pillanatok a táncfilm történetéből a 120 éves magyar táncfelvételek apropóján. Rendkívül gazdag, feneketlen téma, csak szökellni lehet a mozgóképre rögzített táncok között.

...

Ha egyszer „megmozdul” a kép, magától értetődik, hogy nagy az affinitása a mozgás „megragadására”. Tudjuk, hogy ez lehetetlen, csak az illúzióját vagyunk képesek előállítani a valódi mozgásnak – állóképekből, fényképekből. Ahogy azt tették az úttörők, az ősfilmesek is. És mi mással, mint tánccal, amit ritmusra, dallamra, jó hangulatában talált ki magának az ember.

Amikor éppen nem táncolunk, akkor legalább nézzük kedvünkre...

A táncolás felidézésének egyik legkorábbi módja a phenakistiscope (vagy phenakistoscope/fenakisztoszkóp – jelenség-néző) nevű játékszer, ami nem más, mint egy tárcsa, melynek külső körére rajzolt alak időben egymást követő mozgásfázisai közé, egyenlő távolságra réseket vágnak. A réseken át tükörben nézve a megforgatott tárcsát, a rárajzolt képek „megmozdulnak”, és a figura táncra perdül. Joseph Plateau (1801-1883) belga fizikus-csillagász csinált ebből először nagy üzletet.

Hipnotikus hatás

Ugyanezen az alapelven számtalan változata született meg a mozgás-, vagy, rövidsége és repetitív ismétlődése folytán inkább mozdulat felidézésnek. Két koronggal (és akkor nem kell tükör, ez a stroboscope), forgó hengerrel (ez is tükör nélküli, zoetrope), tükörprizmával és világítással (ez a praxinoscope), ez kivetítővel (laterna magika) kombinálva, lencsékkel, nagyítóval, kurblival felszerelve. 

Tolsztojéhoz hasonló „pergetős füzet”

Aztán következett a korong, illetve tárcsa kiváltása a sokkal több mozgásfázist tartalmazó sorozat-fénykép-lapokra (mutoscope, más néven kinora), s végül a hajlékony, bármilyen hosszú (film)szalagra. (Természetesen mindez a tudomány szolgálatában is állt, de mi most a szórakoztatás szempontjából, és kizárólag a tánc témakörében vizsgáljuk a folyamatot.) Lev Tolsztojról jegyezték fel, mennyire élvezte ujjai között pergetni a „zsebmozit” (flipbook), amin egy táncos lábú hölgy emelgette a szoknyáját. Talán éppen ilyen „pergetős könyvet” nézegetett... Szép, de eleven mozgás nem lesz ezekből a kis képlapokból. A mozgás illúziójához az Angliából Amerikába vándorolt megszállott, Eadweard Muybridge (1830-1904) fotográfus is kellett, aki először kézzel rajzolt phenokistoscope-okkal állított elő különböző mozgásokat, köztük tánclépéseket és forgást.A fotográfus-zseni, André Adolphe Eugéne Disdéri (1819-1889) egy negatív lemezre vett föl négylencsés gépével beállított táncosokat, különböző pózokban. A célja ugyan a spórolás volt a vizitkártya-előállításban, ám így, egybenézve az ismétlődő felvételeket, könnyen beleérezhetjük a mozgás légiességét. Ezen a híres, utólag kartonra kasírozott képsorozatban például, a zseniális francia balettmester és koreográfus, Marius Petipa orosz balerina-felesége, Marija Szurovscsikova látható párizsi tartózkodása idején, Disderi műhelyében, 1862-ből. Nyolc évvel később pedig a már sorozatban exponálni képes gépével, az egyenletesen forgó és az objektív mögött meg-megálló tárcsán körberakott, fényérzékeny emulzióval bekent üveglemez-pillanatképekkel ismételte meg ugyanezt.

 

Párizsban, Muybridge-dzsel nagyjából egy időben dolgozott hasonló módon a (talán magyar származású) Georges Demenÿ fiziológos, fényképész (1850-1917). 1894-es az alábbi csodálatos üveglemez-sorozata, melyen szoros fűzőben is kecsesen spiccelő balett-táncos koncentrációját és örömét látjuk, hogy lám, táncolok, és ez örökké így lesz, amíg képes valaki „megpörgeti” ezeket a lemezeket.

Georges Demenÿ balerinája, 1894

És máris itt vagyunk egy korszakhatárnál, az 1894-es esztendőnél. Ekkor jut filmes kísérletei kiteljesedéséig Thomas Alva Edison (1847-1931) Amerikában, most már az általa standardizált rugalmas, hajlékony, másolható, feltekercselhető, elvileg végtelen számú mozgásfázist befogadó celluloid filmszalaggal. Edison, a rabszállító kocsikra való hasonlósága miatt „Fekete Máriának” elnevezett kátránypapír-stúdiójában rendezte be pódiumát, amelyre felléptetve artistáit, táncosait, technikusa, William Kennedy Dickson (1860-1935), az általa megkonstruált kinetograph-fal lefényképezték őket. Ezután pénzbedobással indítható, nagyítóval ellátott szekrénybe (kinetoscope) „kukucskálva” gyönyörködhetett egyenként a publikum a két végén összeragasztott (végtelenített), görgőkön futó filmszalagok műsorában, például a spanyol Carmencita táncban:


 ...vagy a csodaszép Annabella Moore ámulatba ejtő lepketáncában (1894):


Ám a francia versenytársak sem pihennek ezalatt. A Lumière-testvérek, Auguste (1862-1954) és Louis (1864-1948) még ugyanebben az évben, tehát 1894-ben cinématograph-jukkal (ami egyben vetített is, mert az oldalfalak átfordításával felvételre és lejátszásra egyformán alkalmas volt), elkészítik első mozgóképeiket áttetszővé tett papírra (az egyik a mai napig látható!), illetve klasszikussá vált etűdüket, a Munkaidő vége első változatát. Ám Lumière-ék igazából egy évvel később, 1895-ben robbannak be tavaszi-nyári bemutatóvetítéseikkel, és december 28-i nyilvános előadásukkal. Mivel erre már jegyet kellett venni, és ettől kezdve rendszeressé váltak a vetítések, ezért ez a nap számít a mozi születésnapjának. Érdekes, hogy Lumière-ék első műsoraikból hiányoztak a táncjelenetek, ezek a nagyon filmre kívánkozó szüzsék. Persze érthető, ha tudjuk, hogy a Lumière-testvéreket elsősorban a környező társadalmi és természeti világ közvetlen, dinamikus képi megragadása érdekelte. De nem kizárólag! Ők is készítettek beállított jeleneteket, köztük táncjeleneteket is. Elsőként fűben táncoló tiroliakat fotografáltak le:


1896-tól pedig már gyakran iktattak vegyes műsoraikba különböző, rendezett népi táncokat és balett-jeleneteket:

Lumière táncjelenetek: orosz tánc, olasz tarantella, színpadi tánc, balett


Loie Fuller Szerpentintánca (Danse serpentine I. 1897):


Le carnaval de Venise (1897):


Ezek a filmjelenetek már Magyarországon is láthatóak voltak éveken át. Nem úgy, mint a Munkácsy Mihályt is lefényképező Paul Nadar (1856-1939, a híres ősfotográfus, Félix Nadar fia) által 1898-ban felvett balettjelenet Carlotta Zambelli primabalerinával, amit eddig nem láthattunk, de ma már az interneten bárki megnézheti:


A párizsi lányokat sem láthattuk eddig, de ma már megtekinthetők, akárcsak Zambelli. 1897-ban vette föl táncukat az Edisontól különvált William K. L. Dickson. A legjobb a mozgó élőképben, hogy szemmel láthatóan a táncos lányok is szórakoznak közben:


1896-ban lép színre a franciák következő zsenije, a Gaumont-cég titkárnőjéből az egyik legjelentősebb filmúttürővé vált Alice Guy-Blaché (1873-1968). Ő minden filmjében táncoltat, és ki lehet jelenteni, hogy utána alig van olyan korai francia film, amelyben ne lenne balett. Guy-Blaché első filmecskéje már tiszta balett, A káposzta-tündér (La fée aux Choux) 1896-ból. Csak 1900-as ön-remake-je maradt fennt:


Guy-Blaché is megalkotta a maga Szerpentintáncát (1900), és annak paródiáját is (Bob Walterrel, már 1897-ben), de talán a leghíresebb tánc-alkotása a szintén 1900-ban forgatott Pierrette csínyei (Les Fredaines de Pierrette – Pierette’s Escapades). Ez egy afféle Harlekin-Piere- és Columbina-pantomim, amelyben Columbina kikosarazza Harlekint Piere/Pierrette kegyeiért:


Mint látható, Pierrette-t is nő táncolja (s ennek megfelelően nőiesedett a neve is), amiért a YouTube-on némelyek „leszbikus táncnak” nevezték el a képet.

Blaha Lujza és Kis Mihály A táncz csárdás jelenetében A piros bugyelláris című népszínmű részletét adták elő, amit korábban színpadon is sikerrel játszottak. A korabeli színezett képeslapon a film egyik állófotója látható. (forrás: NFI)

Fedák Sári mint János vitéz, 1904

Egészen más a helyzet hazai példánkban, az egy évvel később felvett, idén 120 éves, A táncz összefoglaló címmel ismert jelenetekkel, amelyek Pekár Gyula (1866-1937) szöveges tánctörtémeti ismeretterjesztő előadásának illusztrációiként születtek, Kern Aurél (1871-1828) változatos zeneszámaira. A táncz „mozgó fényképei” egyelőre ismeretlen helyen kallódnak, de a fennmaradt csodálatos fotókon is hasonlót fedezhetünk fel, mint Pierrette csínyjeiben: a csárdásjelenetek kivételével a lányok partnerei mindenütt – lányok. Ennek részben balett-történeti oka van: travestie (vagy transzvesztita) – a balett szótár szerint – a másik nem ruhájába való átöltözést jelenti. A 17. század végéig a férfiak női ruhába, a 19. század második felétől, a 20. század húszas éveinek a végéig a nők férfiruhába öltöztek, mert 1684-ig a női szerepeket is férfiak, 1850-től, a balett hanyatlásától kezdve pedig a férfiszerepeket is nők táncolták. Feltehetően ekkor már méltóságon aluli volt férfiaknak majdnem csupaszon a színpadon táncolni, azért kevés volt a fiú, így lányokkal helyettesítették őket. Vagyis kényszermegoldásról van szó, és nem tartalmi-dramaturgiai meggondolásról.

Ide tartozik Fedák Sári híres János vitéze is: egy ilyen tehetséges fiatal színész hiányában osztották a szerepet merészen a páratlan egyéniségű színésznőre. Persze számítás is lehetett abban, hogy a női idomú János vitéz (és a többi, a 19-20. század fordulóján elterjedt, nők játszotta férfi hősök) pikantériája érzelmi többletizgalmat okoz a publikumnak, s magasabb bevételeket a színházaknak.   

Geréb Anna

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem