A NŐ, HA FILMEZ

Már a filmtörténet legkorábbi időszakában is felbukkantak hangsúlyos női témák és karakteres nők a kamera mindkét oldalán. Ezek a filmesek lehettek színésznők, rendezők, producerek és dolgozhattak a mozgóképgyártás egyéb területein. A szakmát mégis sokáig (máig) a férfiak uralták, és a történetek döntő része az ő szemszögükből ábrázolta a világot. Az idei Maraton programjában kiemelt szerepet kapnak a női alkotók és a női nézőpont, a filmtörténet kezdeteitől a kortársakig.  A válogatásban szerepel egy izgalmas portréfilm az első filmrendezőnőről, Alice Guy-Blachéről, továbbá több olyan némafilm az 1910-es és 1920-as évekből, ahol erős és árnyalt női karakterek jelennek meg. A karizmatikus és példaadó dívák között Ewald André Dupont Varieté című filmjében megcsodálhatjuk a magyar származású némafilmes világsztárt, Lya De Puttit, és találkozhatunk a fesztiválra személyesen is ellátogató Magda Vásáryovával. Az összeállítás az Örökség és a Szép lányok, ne sírjatok bemutatásával tiszteleg Mészáros Márta életműve előtt, Törőcsik Marit pedig a Szerelmem, Elektrában és a Teketóriában láthatjuk.